-
Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?
Hoe staat het met de strijd tegen greenwashing? Een recente studie uitgevoerd door GiveActions in samenwerking met RMB en JCDecaux werpt nieuw licht op de reclamepraktijken in België. Door 12.950 advertenties uit 2023 te analyseren, blijkt dat bijna één op de tien advertenties (9,2 %) milieubeweringen bevat, wat een bemoedigend teken is van een groeiende interesse in duurzaamheid. Toch blijkt dat 39,2 % van deze advertenties het risico loopt op greenwashing, wat wijst op een dringende noodzaak aan meer precieze en transparante communicatie.
-
Geloofwaardigheid is de sleutel tot verantwoorde groei
Slechts 23% van de consumenten gelooft campagnes met duurzame claims. Toch bepaalt geloofwaardigheid voor meer dan 60% de motivatie van consumenten om duurzame keuzes te maken. En helpt het om waarde te creëren op korte én lange termijn. Daarom introduceert Bubka nu de Net Credibility Score, een score die merken helpt om geloofwaardiger te communiceren en bijgevolg verantwoord te groeien.
-
Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date
Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.
-
Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?
Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.
-
Hoe groeien FMCG-merken?
Ondanks een moeilijke omgeving met hoge inflatie en een consument die hiermee probeert om te gaan, waren veel FMCG-merken in staat om de afgelopen 12 maanden significant in volume te groeien. Nog geruststellender is dat nieuwe en jonge merken ook hun zoektocht naar groei in de FMCG-markt konden starten of voortzetten. Ontdek welke groeifactoren belangrijk zijn en welke geen verschil maken.
-
De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro
UMA (United Media Agencies) heeft de kosten van mediapitches voor 2023 in kaart gebracht, waarbij de totale uitgave €5,2 miljoen bedroeg. Het onderzoek omvatte de negen grootste UMA-leden. UMA-voorzitter Hugues Rey benadrukte dat deze analyse mogelijk tot optimalisatie van middelen kan leiden, wat zowel agentschappen als adverteerders ten goede komt.
-
Hoe kan je als merk de duurzame transitie bevorderen?
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda bij adverteerders, agencies en de media. De echte uitdaging is de consument te overtuigen om te kiezen voor duurzame producten en diensten. VIA onderzocht in samenwerking met Bubka 130 duurzame reclamecampagnes. De belangrijkste insights werden besproken tijdens een VIA-webinar met Wim Vermeulen (Bubka), Veerle Hellemans (VAR) en klimaatwetenschappers van de Universiteit van Oxford. Ontdek hoe je als merk consumentengedrag duuzamer kan maken en hoe je als bedrijf jouw eigen duurzame transitie kan versnellen.
-
Belgische media-inflatie komt in lijn met Europees gemiddelde
De World Federation of Advertisers (WFA) publiceerde recentelijk haar Outlook-rapport dat de veranderende kosten van media in grote mediakanalen in 34 markten beschrijft. Dit rapport biedt een overzicht van en een inzicht in het wereldwijde medialandschap. In dit artikel kijken we terug op de evolutie van de media-inflatie in België en vergelijken we de cijfers van 2023 met de voorspellingen voor 2024 voor de Belgische markt en de belangrijkste omliggende markten.
-
Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt
Het rapport Digital Benchmark 2023, het resultaat van een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association), brengt de netto mediabestedingen in België in kaart. Hoewel niemand verrast zal zijn door de groei van digitale media, is de sterke groei van video, vooral in de lokale media, opmerkelijk.
-
Drie paradoxen die het consumentengedrag beïnvloeden
Op 25 april 2024 staat Livia Fioretti, Director of Trend Methodology at TrendWatching, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van haar keynote? Trends in Consumer Habits! Hoe zullen de consumer trends 2024 en de toekomst vormgeven? Hieronder alvast een voorsmaakje.
Interesse om Livia live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting. Mis deze kans niet.
-
Wat gaming je leert over customer engagement
Op 25 april 2024 staat Jesùs Cochegrus, topspreker in Latijns-Amerika, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van zijn keynote? Trends in Customer Engagement! Hoe kan je jouw bedrijfscultuur transformeren en uitgroeien tot een wendbare organisatie met leiders die weten hoe ze moeten winnen ? Hieronder alvast een voorsmaakje.
Interesse om Jesùs live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.
-
Het geheim van Netflix en innovatie
Op 25 april 2024 staat Erin Meyer, INSEAD-professor, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van haar keynote? Trends in Leadership! Hoe kan je aan de hand van je bedrijfscultuur innovatie stimuleren? Hieronder alvast een voorsmaakje.
Interesse om Erin live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.
-
Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?
Kantar publiceerde onlangs de resultaten van hun onderzoek "Media Reactions 2023" over de perceptie van de media als reclamedragers. De studie is gebaseerd op interviews met marketingprofessionals enerzijds en anderzijds op de resultaten van een online enquête bij 500 Nederlandstalige, Belgische consumenten. Benieuwd? Ontdek de belangrijkste resultaten alsook het volledige rapport.
-
Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen
Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.
-
Hoe gaan consumenten wereldwijd om met de stijgende kosten van levensonderhoud?
Onderstaande inzichten zijn het resultaat van een bevraging door Toluna bij bijna 16.000 consumenten wereldwijd. De studie vond plaats begin september 2023 in 19 landen. In Europa werd het veldwerk uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. In het algemeen kan gesteld worden dat merkenbouwers de consumenten kunnen helpen om positieve en betaalbare keuzes te maken. Dit zal cruciaal zijn om tegengas te kunnen bieden aan de financiële coping mechanismes van de consumenten om met de stijgende kosten van levensonderhoud te kunnen omgaan.
-
3 tips om uw bedrijf klantgerichter te maken
Klanten centraal zetten wordt steeds belangrijker. Steven Van Belleghem deelt met u een eenvoudige, maar toch uiterst doeltreffende tips om de klantervaring naar een hoger niveau te tillen.
-
Hoe het Ritz-Carlton hotel de klant voorop stelt
Eén van de mooiste voorbeelden van bedrijven die hun personeel het initiatief geven om snel beslissingen in het voordeel van hun klanten te nemen, is de fenomenale '2000 dollar'-regel van het Ritz-Carlton: iedere medewerker mag klanten compenseren en verrassen voor een bedrag tot 2.000 USD.
-
The Future of Advertising : the Belgian case
UBA en Deloitte bundelden hun krachten om een nieuwe editie van de Future of Advertising te publiceren. Deze studie, die werd voorgesteld tijdens de UBA Media Date, bouwt voort op Deloitte’s wereldwijde onderzoek naar de toekomst van reclame en heeft een aantal belangrijke trends aan het licht gebracht die de evolutie van onze sector vormgeven. Het rapport van de studie kan onderaan dit artikel gedownload worden.
-
Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?
Ontdek drie belangrijke learnings die zijn voortgekomen uit de UBA Expert Community Data & Technology van 9 juni. Er werd gesproken over rollen, wendbaarheid in data governance en het gebruik van gegevens in marketingteams.
-
Talent aantrekken is de grootste barrière voor in-housing
Als adverteerder moet u een keuze maken; uw marketingactiviteiten in-house organiseren of kiezen voor outsourcing. Beide opties hebben zowel voor- als nadelen. Maar wat zijn de huidige trends in de markt? Hoe kan u als adverteerder uw slaagkansen vergroten? Ontdek de resultaten van een UBA-fma onderzoek en de interessante inzichten van de UBA Expert Community van 7 juni.
-
De impact van influencers blijft erg belangrijk in België
Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact maar zorgen tegelijkertijd ook voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.
-
Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken
Tijdens de Expert Community Data & Technology op 31 maart 2023 benadrukten adverteerders en experts het belang van Data Clean Rooms in een tijdperk zonder third party cookies.
-
Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022
Vorige maand publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de eerste resultaten van de Digital Benchmark 2022. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een gedetailleerder rapport beschikbaar.
-
UBA-UMA media benchmark onthult opnieuw de netto mediabestedingen in België
Net als vorig jaar sloegen UMA en UBA de handen in elkaar om een benchmark op te stellen van de netto digitale mediabestedingen in België.
-
Europese primeur: een specifieke reclamecode voor de detergentensector
In België beschikt de detergentensector al over een specifieke code voor reclame en commerciële communicatie. Het doel van deze sector is het vrijwillig reguleren van de beweringen over detergenten en huishoudelijke schoonmaakproducten om de kwaliteit van de markt te verbeteren en greenwashing te bestrijden. Deze code is ontwikkeld door Detic in samenwerking met het Communicatie Centrum. Hij dient als referentie voor de Jury voor Reclame-Ethiek (JEP) en is bedoeld als leidraad voor bedrijven.
-
7 vragen aan Aude Mayence, nieuwe Effie-juryvoorzitster
Dit jaar geeft Bénédicte Lobelle de fakkel van Effie-juryvoorzitster door aan Aude Mayence. Ze is Vice-President Marketing en Digital bij Delhaize, de retailer die zich de voorbije jaren ontpopt heeft tot een serial winner op de Effie Awards. Kom meer te weten over haar visie op het voorzitterschap en de Effies.
-
Merkveiligheid en zichtbaarheid bij digitale advertenties
Adverteerders en agentschappen hechten in groeiende mate belang aan kwaliteitslabels die na een onafhankelijke audit garanties bieden op verschillende kwaliteitscriteria voor een effectieve mediacampagne. Uit een studie van IAB Europe blijkt dat vooral de kwalitatieve omgeving van de publiciteit en de zichtbaarheid van de advertenties het belangrijkst zijn.
-
Zoektocht kandidaturen Belgian Marketing Awards gestart
Brussel, 13 februari 2023. De Belgian Marketing Awards van 2023 zijn afgetrapt. De organisatoren, ACC, BAM, BABM, BMMA, CUBE, UBA en UMA, zijn op zoek naar bedrijven en marketingpersoonlijkheden die dit afgelopen jaar een verdienstelijke bijdrage leverden aan het marketingvak. Zij kunnen zich zelf aanmelden of door anderen aangemeld worden.
Nominaties welkom tot 30 april.
-
Hoe gedragen consumenten zich in deze tijd van inflatie?
GfK en Nielsen presenteerden vorige week hun bevindingen tijdens de UBA Expert Community Consumer Panels.
-
Data Ethics is een prioriteit voor negen van de tien CMO's
Nieuw onderzoek van de WFA bracht aan het licht dat CMO's zich wel willen toeleggen op de vragen die de consument zich stelt rond de wettelijkheid van datagestuurde marketing, maar dat de data en het digitale ecosysteem zo ingewikkeld zijn dat ze het moeilijk vinden om de juiste praktische maatregelen daaromtrent te treffen.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 15
- Volgende pagina