-
Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?
Hoe staat het met de strijd tegen greenwashing? Een recente studie uitgevoerd door GiveActions in samenwerking met RMB en JCDecaux werpt nieuw licht op de reclamepraktijken in België. Door 12.950 advertenties uit 2023 te analyseren, blijkt dat bijna één op de tien advertenties (9,2 %) milieubeweringen bevat, wat een bemoedigend teken is van een groeiende interesse in duurzaamheid. Toch blijkt dat 39,2 % van deze advertenties het risico loopt op greenwashing, wat wijst op een dringende noodzaak aan meer precieze en transparante communicatie.
-
De alcoholsector zet zich in voor verantwoorde reclame en betere bescherming van jongeren
De Raad voor Reclame, samen met de verschillende actoren van de sector van alcoholhoudende dranken in België, hebben besloten om hun engagementen op het gebied van marketing te versterken. Deze nieuwe regels zijn vastgelegd in een conventie die door de hele sector is ondertekend, met als belangrijkste doel jongeren beter te beschermen tegen de gevaren van overmatig alcoholgebruik. Deze nieuwe conventie is ook beter afgestemd op de nieuwe vormen van marketing.
-
Als chocolade rijmt met duurzaamheid
“Wat als een reep chocolade de wereld kan veranderen?” Dat is de vraag die Salvatore Iannello, CEO van Galler beantwoordt op het evenement Orbit by PUB XP. De man beschrijft zichzelf als een adolescent. Dus toen hij gevraagd werd zijn ervaring te delen op een event met als thema 'Forever Young', liet het antwoord niet lang op zich wachten. Als voorproefje kan je alvast lezen wat Galler op het pad van duurzaamheid bracht.
-
De strategie achter de Golden Effie van VTM GO
Proficiat aan VTM GO met het succes van hun "Stream BIG"-campagne, waarmee ze zich hebben herpositioneerd van een eenvoudige catch-updienst naar een volwaardige speler in de Vlaamse streamingmarkt. In een krimpende markt met sterke concurrentie wist VTM GO zich te onderscheiden door een gevarieerd en lokaal aanbod aan te bieden.
-
Hoe jongeren de regels van duurzame marketing veranderen
Veel jonge consumenten zijn zich bewust van de uitdagingen waar de planeet voor staat en willen de toekomst van communicatie vormgeven door prioriteit te geven aan duurzame ontwikkeling. Joeri Van den Bergh, een internationale expert in generatiemarketing, beheerst de dynamische wereld van Generatie Z en eco-kid-liefhebbende Alpha's. Hij zal spreken op de 7e editie van de conferentie Orbit by PUB XP op 20 november. We vroeg en hem of jongeren niet worden uitgesloten van het creëren en implementeren van duurzame marketing.
-
Ontdek hoe Proximus een Golden Effie Award won
Van harte gefeliciteerd aan Proximus met het behalen van de Golden Effie Award voor hun campagne "Got the Fiber". Deze campagne onderscheidde zich in de concurrerende Belgische telecommarkt. In een volwassen sector, waar groei afhankelijk is van het veroveren van marktaandeel, positioneerde Proximus zich als premiumspeler met de nadruk op een kwalitatief aanbod, waaronder glasvezel.
-
Nieuw Client-Agency contract met inbegrip van het gebruik van AI
Als speler in de marketing- en communicatiesector is het essentieel om sterke relaties tussen merken en bureaus op te bouwen. Om aan deze behoefte te voldoen, hebben UBA en ACC, in samenwerking met advocatenkantoor AdaStone, een nieuw modelcontract ontwikkeld dat een solide basis biedt voor alle samenwerkingen op het gebied van communicatie. Dit contract heeft als doel de wederzijdse verplichtingen te verduidelijken, de bescherming van intellectuele eigendomsrechten te garanderen en het verantwoord gebruik van artificiële intelligentie (AI) te bevorderen.
-
De belangrijke stem van jongeren in het bestuur
Hoe kan governance bijdragen aan het laten horen van de stem van jongeren op de plekken waar het telt, vanuit een intergenerationeel perspectief? Deze vraag zal Vincent Truyens beantwoorden tijdens de 7de editie van de conferentie 'Orbit by PUB XP', op 20 november aanstaande. Als partner van het evenement geeft UBA 50 gratis plaatsen weg aan haar leden.
-
Arif Haq over waarom creativiteit voorspelbaar moet worden
Arif Haq, directeur van brand learning bij TwentyFirstCenturyBrand en meester in creativiteit bij D&AD, is een echte referentie op het gebied van creatieve innovatie. Bij Heineken wordt hij geprezen om zijn revolutionaire ideeën, en op 17 oktober zal Haq zijn expertise in België delen tijdens Creativity Decoded, georganiseerd door Creative Belgium. UBA-leden genieten van 50% korting op de tickets.
-
Spotlight on Customer Experience: een Belgische benchmark
Customer Experience is belangrijk. Uit recent onderzoek van Kantar blijkt dat klantbeleving niet alleen een krachtig middel is voor klantbehoud, maar ook voor brand building. Om echter echt impact te maken op de brand building, moeten de ervaringen die een merk biedt, zorgen voor een betekenisvol onderscheid, iets unieks dat andere merken niet kunnen bieden. Maar waar te beginnen? Een goed startpunt is te begrijpen waar jouw merk staat op het gebied van customer experience. Daarom hebben we een Customer Experience Benchmark-studie uitgevoerd, waarbij 64 merken uit verschillende categorieën zijn opgenomen.
-
10 strategieën om iedereen in je bedrijf klantgericht te maken
Als je een krachtige en effectieve klantgerichte cultuur in je bedrijf wilt implementeren, heb je iedereen nodig, niet alleen de afdelingen die officieel met de klant werken. Dit is waarschijnlijk één van de grootste obstakels voor bedrijven die goede bedoelingen hebben met CX, maar er niet in slagen die intentie echt uit te voeren. Hier zijn 10 strategieën om een klantgerichte visie diep in je hele organisatie te verankeren.
-
Hoe versterk je jouw duurzame marketinginspanningen?
Marketing speelt een cruciale rol bij het bouwen van een duurzame toekomst door het beïnvloeden van consumentengedrag. Om deze impact te maximaliseren, is het essentieel om diepere motivaties en obstakels voor verandering te begrijpen. Gedragswetenschappen onthullen de bewuste en onbewuste factoren die hun beslissingen sturen en bieden innovatieve oplossingen. Door deze inzichten toe te passen, kan je positieve veranderingen inspireren, duurzame keuzes aantrekkelijker maken en jouw marketinginspanningen optimaliseren.
-
Gebruik jouw marketingcommunicatie als hefboom voor duurzame verandering
Reclame, de spiegel van onze samenleving, beïnvloedt sterk hoe we denken en handelen. De boodschappen en levensstijlen die in advertenties worden getoond, vormen het beeld van de consument en beïnvloeden de cultuur. Na verloop van tijd worden deze beelden referentiepunten voor consumenten en helpen ze mee aan het vormen van normen en waarden. Ontdek hoe je duurzame levensstijlen in je reclamecampagnes kan integreren dankzij de nieuwe UBA-gids, ontwikkeld in samenwerking met Behaven.
-
Geloofwaardigheid is de sleutel tot verantwoorde groei
Slechts 23% van de consumenten gelooft campagnes met duurzame claims. Toch bepaalt geloofwaardigheid voor meer dan 60% de motivatie van consumenten om duurzame keuzes te maken. En helpt het om waarde te creëren op korte én lange termijn. Daarom introduceert Bubka nu de Net Credibility Score, een score die merken helpt om geloofwaardiger te communiceren en bijgevolg verantwoord te groeien.
-
Het belang van showmanship in reclame
Een marketingonderzoeker gefascineerd door het menselijk brein. Zo kunnen we Orlando Wood het best omschrijven. Met zijn focus op showmanship advertising was hij de top of the bill van de UBA Media Date. We spraken ‘m na zijn presentatie.
-
Hoe AI marketing en communicatie transformeert
UBA biedt een brede waaier aan hulpmiddelen om marketing- en communicatieprofessionals te ondersteunen bij de implementatie en het gebruik van artificiële intelligentie (AI) binnen teams en organisaties. Ontdek wat we voor jou in petto hebben.
-
Leer de kneepjes van value-based pricing
Stijgende materiaalprijzen en arbeidskosten, dalende koopkracht, hevige concurrentie en hoge promotionele druk: geen wonder dat veel bedrijven in de huidige economie worstelen met hun prijsstelling. Helaas bestaat er niet iets als een kant-en-klare formule om op terug te vallen. Inzicht in je merken, producten, markt en klanten is onontbeerlijk als je je prijzen precies juist wil zetten. Een prijsstrategie ontwikkelen zonder die kennis is als een huis bouwen op drijfzand. Een op inzicht gebaseerde methode zoals value-based pricing is niet de makkelijkste om te implementeren, maar is op langere termijn zeker de moeite waard. Hierdoor kun je je prijspotentieel maximaliseren, vooral als je een sterk merk hebt, met een lagere prijselasticiteit tot gevolg. Een succesvolle merk- en prijsstrategie op de lange termijn in 5 stappen? Ontdek hieronder hoe.
-
Olympische Spelen 2024: wat je als merk moet weten
Binnenkort is het weer zover: de Olympische Spelen zullen plaatsvinden van 26 juli tot en met 13 augustus 2024 in Parijs. Dit grootse evenement brengt mensen van over de hele wereld samen en biedt officiële sponsors een unieke kans om hun merk te promoten. In aanloop ervan is het nuttig om de regels even te herhalen die gerespecteerd moeten worden in commerciële campagnes.
-
Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date
Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.
-
Hoe integreer je artificiële intelligentie succesvol in jouw team en organisatie?
Op 12 juni 2024, tijdens de Exchange Community Data & Technology, deelden Iva Filipović, Senior Experience Consultant bij Emakina, en David Grunewald, AI Strategist en trainer in digitale strategie, hun inzichten over de integratie van AI in marketing- en communicatieteams en organisaties. Deze experts bespraken met adverteerders de beste praktijken om optimaal gebruik te maken van AI en hoe je de uitdagingen die inherent zijn aan de implementatie ervan kan overwinnen.
-
Nieuwe educatieve slogan van kracht in de alcoholsector
Vanaf 1 juli 2024 is de nieuwe educatieve boodschap " Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid" verplicht in commerciële communicatie voor dranken die alcohol bevatten. Dit initiatief is ontstaan uit een samenwerking tussen de alcoholsector, het Communicatie Centrum, UBA, Comeos, Horeca Brussel, Horeca Vlaanderen en Horeca Wallonië.
-
5 mediatrends voor winst bij sportevenementen
Nu het Europees Kampioenschap Voetbal 2024 is begonnen en de Olympische Spelen van Parijs voor de deur staan, presenteren Publicis Groupe en Dynata de eerste resultaten van het onderzoek 'Summer of Sports'. Een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 3.000 Belgen, dat de verwachtingen op sportgebied voor deze zomer onderzoekt, de redenen voor deze verwachtingen en de manieren waarop de belangrijkste evenementen zullen worden gevolgd. Cruciale informatie voor merken om een succesvolle mediastrategie te ontwikkelen.
-
De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang
Het is moeilijk om "Cannes" samen te vatten vanwege de diversiteit en de fragmentatie van de steeds toenemende prijzen. Het is ook onmogelijk om alle prijzen op te sommen en dat is sowieso niet erg interessant, maar de conferenties en sessies bieden boeiende inhoud met enkele rode draden die deze onderwerpen verbinden. Bruno Liesse, terug van de Croisette, geeft een overzicht van de meest opvallende thema’s.
-
Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?
Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.
-
Hoe groeien FMCG-merken?
Ondanks een moeilijke omgeving met hoge inflatie en een consument die hiermee probeert om te gaan, waren veel FMCG-merken in staat om de afgelopen 12 maanden significant in volume te groeien. Nog geruststellender is dat nieuwe en jonge merken ook hun zoektocht naar groei in de FMCG-markt konden starten of voortzetten. Ontdek welke groeifactoren belangrijk zijn en welke geen verschil maken.
-
Hoe kan je als merk de duurzame transitie bevorderen?
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda bij adverteerders, agencies en de media. De echte uitdaging is de consument te overtuigen om te kiezen voor duurzame producten en diensten. VIA onderzocht in samenwerking met Bubka 130 duurzame reclamecampagnes. De belangrijkste insights werden besproken tijdens een VIA-webinar met Wim Vermeulen (Bubka), Veerle Hellemans (VAR) en klimaatwetenschappers van de Universiteit van Oxford. Ontdek hoe je als merk consumentengedrag duuzamer kan maken en hoe je als bedrijf jouw eigen duurzame transitie kan versnellen.
-
Standaarden definiëren voor effectieve Retail Media in de BeNeLux
Op dinsdag 11 juni 2024 organiseert UBA, in samenwerking met BABM, een Exchange Community over Retail Media. Ontdek welke topics aan bod zullen komen en welke experten hun kennis komen delen.
-
Kiezen zonder verliezen
De klimaatverandering versnelt. Ook sommige overheden duwen de trappers in. Zo stemde Het Franse Lagerhuis eind maart in met een wet die het mogelijk maakt om fast fashion te belasten. Als ook de Senaat instemt, betalen de Fransen vanaf volgend jaar 5 tot 10 euro extra voor een fast fashion-kledingstuk. Die belasting mag evenwel niet hoger zijn dan de helft van de originele prijs. Met de opbrengst wil de Franse overheid de consumenten korting geven op verantwoord geproduceerde kledij.
-
Naar een totaal verbod op alcoholreclame?
Met de aanbeveling van de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om alle alcoholreclame te verbieden, wordt de effectiviteit van zelfregulering door de JEP in twijfel getrokken. Zou dit kunnen leiden tot nog meer beperkingen op reclame ?
-
‘Belgisch zijn’ als business driver
In 1970 werd Quick opgericht binnen GB door François Vaxelaire van GB en zijn rechterhand, de legendarische Jacques Dopchie. Tegenwoordig bezit Burger Brands Belgium Quick en de Belgische Burger King restaurants.
Zeven jaar geleden sloten Quick en Happiness Anywhere een partnerschap met als doel Quick terug op de kaart te zetten als een Belgisch merk. Dit partnerschap heeft Quick en Happiness in 2023 een Gouden Effie opgeleverd. Tegenwoordig vertrouwt Burger Brands ook zijn budget voor Burger King toe aan Happiness.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 8
- Volgende pagina