-
Kiezen zonder verliezen
De klimaatverandering versnelt. Ook sommige overheden duwen de trappers in. Zo stemde Het Franse Lagerhuis eind maart in met een wet die het mogelijk maakt om fast fashion te belasten. Als ook de Senaat instemt, betalen de Fransen vanaf volgend jaar 5 tot 10 euro extra voor een fast fashion-kledingstuk. Die belasting mag evenwel niet hoger zijn dan de helft van de originele prijs. Met de opbrengst wil de Franse overheid de consumenten korting geven op verantwoord geproduceerde kledij.
-
Naar een totaal verbod op alcoholreclame?
Met de aanbeveling van de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om alle alcoholreclame te verbieden, wordt de effectiviteit van zelfregulering door de JEP in twijfel getrokken. Zou dit kunnen leiden tot nog meer beperkingen op reclame ?
-
‘Belgisch zijn’ als business driver
In 1970 werd Quick opgericht binnen GB door François Vaxelaire van GB en zijn rechterhand, de legendarische Jacques Dopchie. Tegenwoordig bezit Burger Brands Belgium Quick en de Belgische Burger King restaurants.
Zeven jaar geleden sloten Quick en Happiness Anywhere een partnerschap met als doel Quick terug op de kaart te zetten als een Belgisch merk. Dit partnerschap heeft Quick en Happiness in 2023 een Gouden Effie opgeleverd. Tegenwoordig vertrouwt Burger Brands ook zijn budget voor Burger King toe aan Happiness.
-
Wat is de werkelijke kost van pitching?
Volgens ACC wordt 10% van de inkomsten van agentschappen besteed aan pitches. Hoewel adverteerders vaak denken dat pitches gratis zijn, hebben de kosten die hiermee gepaard gaan een indirect effect op de overheadkosten van het agentschap. Adverteerders kunnen deze kosten verlagen door te investeren in een duurzame relatie met hun bureau.
-
Hoe kan je jouw brand purpose vinden?
Aan het woord, Florent Diverchy. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe bouwt u een authentieke en doeltreffende communicatiestrategie?"
-
Wat gaming je leert over customer engagement
Op 25 april 2024 staat Jesùs Cochegrus, topspreker in Latijns-Amerika, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van zijn keynote? Trends in Customer Engagement! Hoe kan je jouw bedrijfscultuur transformeren en uitgroeien tot een wendbare organisatie met leiders die weten hoe ze moeten winnen ? Hieronder alvast een voorsmaakje.
Interesse om Jesùs live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.
-
Sociale media in België
Sinds begin 2024 biedt het socialmedialandschap in België een brede waaier aan platformen, elk met een eigen uniek gebruikersbestand, potentieel voor adverteerders en brand building. Samen met jou duiken we in de cijfers van het Digital Report 2024 en geven we je een inkijk in wat er in België zoal beweegt op vlak van sociale media en hoe je deze inzichten kan gebruiken in effectieve brandingstrategieën.
-
De alcoholsector lanceert een nieuwe educatieve boodschap
Het Communicatie Centrum lanceert, in samenwerking met UBA, de federaties van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus, Comeos, Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonië en Horeca Brussel, een nieuwe educatieve boodschap die binnenkort moet verschijnen in commerciële communicatie voor alcoholhoudende dranken. Ontdek hoe UBA bijdraagt tot een versterking van zelfregulering voor verantwoorde alcoholconsumptie.
-
Taylormaking: een nieuw tijdperk voor moderne marketing
Op 25 april 2024 staat Ken Hughes opnieuw op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Hij veroverde vorig jaar onze harten en werd verkozen tot topspreker van de UBA Trends Day 2023. Het topic van zijn keynote van dit jaar? Trends in Branding! Hoe win je als merk de race naar relevantie en leg je een connectie met je consument? Hieronder alvast een voorsmaakje.
Interesse om hem live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting. -
Hoe heeft het consumptiegedrag van de Belg zich ontwikkeld in 2023?
Na het post-covid compensatiegedrag hakten de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne behoorlijk in op het uitgavepatroon van de Belg. Gedurende een jaar volgde GroupM met de Recession Monitor het bestedingspatroon van de Belgen voor 42 categorieën. Tweewekelijks werden 1000 Belgen bevraagd en in totaal werden, in de periode februari 2023 tot en met december 2023, 23.000 interviews uitgevoerd bij een representatief staal van de Belgische bevolking tussen 18 en 79 jaar oud. Een hele boterham dus. Wat zijn nu de voornaamste conclusies na 1 jaar Recession Monitor?
-
Het nieuwe Europese voorstel over greenwashing
Op 17 januari stemde het Europees Parlement over het voorstel voor een richtlijn om de daadkracht van de consument te vergroten in het kader van de overgang naar een groene economie (Empowering Consumers for the Green Transition), een belangrijk initiatief van de Europese Commissie tot herziening van de Europese richtlijn betreffende oneerlijke handelspraktijken (UCPD) in verband met greenwashing.
-
Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?
Aan het woord, Evert Van den Broeck. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?"
-
De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie
In de dynamiek van onze snel evoluerende wereld, doordrenkt van innovatie en vooruitgang, doemt een cruciale noodzaak op: de feminisering van onze maatschappij. Vaak blijft het gesprek beperkt tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen, maar de diepgewortelde kloof strekt zich uit tot essentiële domeinen zoals productontwerp, femtech en vrouwelijke gezondheidszorg.
-
Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen
Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.
-
Nieuwe JEP-campagne zet zelfregulering in the spotlight
Het Communicatie Centrum lanceert deze week een ambitieuze campagne met als hoofddoel de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) bekender te maken bij het grote publiek.
-
Duurzaamheid is niet langer voldoende
Koffiemerk Ray & Jules roostert koffiebonen met zonne-energie, Ikea België verkoopt plantaardige hotdogs, of ‘plantdogs’ en Mic Mac Minuscule – die geboortelijsten samenstelt met hippe, tweedehands kinderspullen – ziet de aanvragen jaar na jaar stijgen. Duurzame, of ‘sustainable’ initiatieven zijn niet meer weg te denken en worden enthousiast omarmd door bedrijven en consumenten. Toch toont een recente studie door Human8 aan dat 75%* van de consumenten in Europa bezorgd is over de toekomst van onze wereld. Een focus op ‘duurzaamheid’ of ‘sustainability’ is niet langer voldoende om het welzijn van huidige en toekomstige generaties veilig te stellen. 70%* vindt dat we verder moeten gaan dan ‘sustaining’, of het 'behouden' van onze natuur en sociale omgeving en actief moeten overgaan tot het 'herstellen' van de aangerichte schade. Dit betekent dat we op een regeneratieve manier moeten gaan denken over de economische, sociale en ecologische aspecten van ons bestaan. Maar hoe bekomen we die positieve verandering?
-
Innovatievitaliteit: de moeite meer dan waard
Zwerft Bigfoot rond in de bergen? Wat houdt zich schuil onder het oppervlak van Loch Ness? Loopt 95% van alle innovaties spaak?
U hoeft geen kenner van legendes te zijn om al eens van bovenstaande verhalen te hebben gehoord – op de speelplaats, op een feestje, via de vriend van een vriend. Maar wie al een tijdje meedraait in de innovatiebusiness, kijkt misschien wel op van die vaak genoemde statistiek over innovaties in dat lijstje. Ondanks verwoede pogingen om die stelling te ontkrachten, blijft ze hardnekkig voorbestaan. En de sector lijkt ze voor waar aan te nemen. Dus: zijn de slaagkansen van innovatie écht zo dramatisch? -
Wat kan u van ons verwachten in 2024?
Ook in 2024 staat u wellicht voor een pak uitdagingen. UBA staat voor u klaar zodat u zich kan toeleggen op het uitbouwen van uw merk. U kan op ons rekenen voor inspiratie en ondersteuning.
-
Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk
Het is een feit dat de digitale marketeer van vandaag niet langer zweert bij koffie en creatieve brainstormsessies alleen. Nee, de nieuwe beste vriend van de content kunstenaar is een AI-assistent, en ChatGPT speelt daarin de hoofdrol.
Veel marketeers hebben de overstap naar AI gemaakt, maar sommigen blijven sceptisch en terughoudend. De vraag is niet of, maar wanneer zij de sprong wagen, want wie nu niet meedoet, loopt het risico dat concurrenten het voordeel van deze technologie wel zullen benutten. Na de initiële hype rond ChatGPT, is het nu tijd voor digitale marketeers om actie te ondernemen en gefocust te blijven. In deze snel veranderende wereld is stilstaan simpelweg geen optie. -
De nieuwe Europese AI Act
Nu verwacht wordt dat de Europse AI Act ergens in 2025 in werking zal treden, geven we hier in grote lijnen de opkomende regelgeving en de belangrijkste punten mee die u al kunt verwerken in uw communicatie- en marketingstrategieën in verband met het gebruik van AI.
-
Verbeter uw bedrijfsprocessen met AI
In een wereld waar de technologie niet stilstaat, verrees AI als een krachtige tool met het potentieel om onze manier van problemen oplossen en waarde creëren ingrijpend te veranderen. Maar hoe moeten we echt tegen AI aankijken? En hoe kunnen we de gimmick achter ons laten en AI inzetten om onze bedrijfsprocessen een meerwaarde te geven? In een "60 minutes" sessie deelde Tom Van Mierlo, strategy lead & partner bij iO, zijn ideeën en kennis ter zake en legde hij de mogelijkheden van AI bloot.
-
Bereken gratis de CO2-impact van uw campagnes
UBA kondigt vandaag de lancering aan van twee koolstofcalculatoren die speciaal zijn ontwikkeld voor de Belgische markt, in samenwerking met CommToZero en Co2logic, de Belgische tak van South Pole. Met de Media Carbon Calculator en de Production Carbon Calculator stelt België als eerste Europese land twee berekeningstools ter beschikking die de standaard zijn voor de markt.
-
Hoe kunt u de customer journey gebruiken in uw marketingplan?
Aan het woord, Clo Willaerts, Digital Marketing Expert. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe de customer journey benutten voor digital marketing"
-
Hoe helpt UBA merken om op een duurzame en ethische manier te communiceren?
UBA heeft als missie om adverteerders te vertegenwoordigen en een creatief, innovatief en transparant ecosysteem te bevorderen om u te helpen sterke en duurzame merken te bouwen. Hieronder enkele zaken waaraan UBA in 2023 heeft bijgedragen.
-
Hoe kunnen merken duurzame consumptiekeuzes aanmoedigen?
Fred Dorsimont, medeoprichter en CEO van Behaven, sprak onlangs op UBA over de mogelijkheden voor merken om duurzame consumptiekeuzes te stimuleren. Eerst als onderdeel van een 60 minutes en daarna tijdens een Master Class. Hieronder de belangrijkste punten die Fred deelde.
-
Hoe vertegenwoordigt en verdedigt UBA merken?
De UBA lobbyt op het gebied van zelfregulering, gegevensbescherming en de CIM.
-
3 tips om uw bedrijf klantgerichter te maken
Klanten centraal zetten wordt steeds belangrijker. Steven Van Belleghem deelt met u een eenvoudige, maar toch uiterst doeltreffende tips om de klantervaring naar een hoger niveau te tillen.
-
Artificiële intelligentie en contentcreatie: menselijke expertise blijft onmisbaar
Hoe kan artificiële intelligentie het maken van content herdefiniëren? Dat was het onderwerp van de Expert Community Content op 12 oktober. Twee experten, Damien d'Ostuni van Wavemaker en Jef De Busser van Head Office, deelden hun visie en gaven zo meer inzicht in deze nieuwe vorm van contentcreatie.
-
Hoe het Ritz-Carlton hotel de klant voorop stelt
Eén van de mooiste voorbeelden van bedrijven die hun personeel het initiatief geven om snel beslissingen in het voordeel van hun klanten te nemen, is de fenomenale '2000 dollar'-regel van het Ritz-Carlton: iedere medewerker mag klanten compenseren en verrassen voor een bedrag tot 2.000 USD.
-
Hoe een merk positioneren in een concurrentiële markt?
Aan het woord, Evert Van den Broeck van Wunderman Thompson. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?"
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 7
- Volgende pagina