-
Nieuw Client-Agency contract met inbegrip van het gebruik van AI
Als speler in de marketing- en communicatiesector is het essentieel om sterke relaties tussen merken en bureaus op te bouwen. Om aan deze behoefte te voldoen, hebben UBA en ACC, in samenwerking met advocatenkantoor AdaStone, een nieuw modelcontract ontwikkeld dat een solide basis biedt voor alle samenwerkingen op het gebied van communicatie. Dit contract heeft als doel de wederzijdse verplichtingen te verduidelijken, de bescherming van intellectuele eigendomsrechten te garanderen en het verantwoord gebruik van artificiële intelligentie (AI) te bevorderen.
-
Gebruik jouw marketingcommunicatie als hefboom voor duurzame verandering
Reclame, de spiegel van onze samenleving, beïnvloedt sterk hoe we denken en handelen. De boodschappen en levensstijlen die in advertenties worden getoond, vormen het beeld van de consument en beïnvloeden de cultuur. Na verloop van tijd worden deze beelden referentiepunten voor consumenten en helpen ze mee aan het vormen van normen en waarden. Ontdek hoe je duurzame levensstijlen in je reclamecampagnes kan integreren dankzij de nieuwe UBA-gids, ontwikkeld in samenwerking met Behaven.
-
Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten
Retail media wordt een belangrijke trend in marketing en reclame, met het potentieel om zich tot een massamedium te ontwikkelen. De samenwerking tussen UBA, bvA (de Nederlandse bond van adverteerders), en BABM vertegenwoordigt een belangrijke vooruitgang in het landschap van retail media. We streven ernaar een gelijk speelveld te creëren dat transparantie, efficiëntie en veiligheid garandeert voor merken die gebruik maken van retail media. Het resultaat? Een whitepaper over retail media met best pratices.
-
Guidelines on artificial intelligence & communication
UBA en ACC stelden met 'Guidelines on artificial intelligence & communication' een document op met 10 principes waarmee agentschappen en merken aan de slag kunnen voor een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in commerciële communicatie. De voorgestelde richtlijnen zijn eenvoudig in de praktijk te brengen en vergroten het vertrouwen van zowel de klant als de consument.
-
UBA publiceert haar media charter voor 2024
UBA heeft 5 prioriteiten geïdentificeerd en samengevat in een media charter om haar leden te informeren en te ondersteunen op het gebied van media. Dit charter werd voorgesteld tijdens de UBA Media Date op 31 augustus.
-
De lancering van de UBA Data Protection Guide
De UBA Data Protection Guide is een leidraad die marketeers en merken helpt om het vertrouwen van hun klanten te versterken door middel van transparante en respectvolle gegevensbescherming.
-
Waarom zet de DSA- en DMA-regelgeving de digitale wereld op zijn kop?
In aanloop naar de invoering van de nieuwe Europese Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) maakte de World Federation of Advertisers een gids waarin enkele onopgeloste vragen worden besproken.
-
De marcom sector stimuleert Diversity, Equity & Inclusie in hun bedrijven
UBA zet zich in om Diversity, Equity en Inclusion (DE&I) in de communicatiesector te bevorderen, in samenwerking met ACC, BAM, Creative Belgium en UMA. De 5 verenigingen bundelen hun krachten om de rol en het belang van DE&I in de hele sector te benadrukken en nodigen hun leden uit om deel uit te maken van dit engagement. Op die manier kunnen we samen een positieve impact creëren op de maatschappij.
-
Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes
Consumenten zijn hoe langer hoe meer gevoelig voor de klimaatproblematiek. Hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de wil om een positieve impact te hebben op het milieu, of althans om de schade te beperken. De toenemende belangstelling voor het klimaat zorgt voor een vloedgolf aan milieuclaims. Het is dan ook onze taak, als merk, als sector, om hen betrouwbare informatie te bezorgen zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
-
Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero
In de huidige klimaatcrisis moeten we met z'n allen onze verantwoordelijkheid nemen, ieder individueel en als sector. We stellen vandaag vast dat communicatie een fundamentele rol speelt in de ecologische transitie. UBA wil deel uitmaken van de oplossing en stimuleert daarom de noodzakelijke omslag naar duurzamer gedrag.
-
Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie
Influencers worden steeds belangrijker bij de promotie van merken. Daarom heeft het Communicatie Centrum in samenwerking met andere organisaties in de sector, waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen opgesteld om commerciële communicatie beter te kunnen identificeren.
-
Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar
In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC, UMA en PUB belichten we elke maand 1 van de 12 stappen. Stap 2: Strategic Insight & Data.
-
Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner
In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC en PUB zullen we elke maand 1 van de 12 stappen belichten. Op die manier willen we het topic Diversity & Inclusion vooraan op de agenda zetten en concreet maken. Stap 1: de Business & Brand Challenge.
-
Nieuwe guideline: Remunerating for success
Het juiste remuneratiemodel kan de samenwerking bureau-adverteerder ten goede komen.
-
Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces
Diversiteit en Inclusiviteit: iedereen in de marketingwereld heeft er de mond van vol en beseft dat we er dringend werk van moeten maken. Weinigen weten hoe ze er concreet aan moeten beginnen. Met de “Diversity & Inclusion Guide willen UBA, ACC en UMA u hiermee graag helpen.
-
UBA lanceert guideline voor een boeiende online presentatie die bijblijft
Het geven van een online presentatie is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtuele presentatie?
-
Direct marketing per telefoon streng gereglementeerd
Elke Belgische telefoonabonnee, zowel consument als onderneming, kan te kennen geven dat hij niet per telefoon wil benaderd worden voor direct marketing acties. Organisaties zijn wettelijk verplicht om zich daaraan te houden. Bij eventuele inbreuk zijn er strenge sancties voorzien.
-
UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen
Het organiseren van virtuele evenementen is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtueel evenement?
-
UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame
Deze video training heeft als doel marketeers de basics van succesvolle reclame bij te brengen. U leert via deze training de drie pijlers van effectieve reclame te integreren in een sterke merkcommunicatie en zo concurrentievoordeel te behalen. De video training bevat tevens een handige checklist.
-
UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising
Vandaag zijn programmatic campagnes en briefings dagelijkse kost. Toch gebeurt het nog regelmatig dat er belangrijke informatie ontbreekt in de communicatieflow tussen adverteerder en bureau of trading desk/buying team.
-
Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus
In 2019, publiceerden we de eerste gezamenlijke gedragscode voor bureauselecties, samen met de drie representatieve beroepsverenigingen: UBA, ACC en UMA.
-
ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms
De productie van een reclamefilm, ongeacht op welk kanaal die verspreid zal worden, is een belangrijk en delicaat proces, zowel voor de adverteerder als voor zijn communicatiebureau en het door hem ingeschakelde productiehuis.
-
UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties
De drie representatieve beroepsverenigingen – UBA, ACC en UMA – publiceren samen de eerste gedragscode voor de organisatie van competities voor de verschillende soorten bureaus (creatieve bureaus en mediabureaus).
-
UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations
Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.
-
UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"
UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.
-
UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren
Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.
-
Aanbevelingen voor online influencers
Influencers worden meer en meer gevraagd om producten en diensten van adverteerders te promoten en/of ze aan te bevelen bij hun volgers.
-
WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen
“A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.
-
GDPR gids voor Marketers
WFA (World Federation of Advertisers) publiceerde en GDPR gids voor marketers. GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.
-
10 gouden pitch-regels voor adverteerders
Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina