Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijke cookies 24 cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom geplaatst zonder uw toestemming. We gebruiken ze bijvoorbeeld om onze website te beveiligen. Deze cookies laten u toe om te navigeren tussen de verschillende onderdelen van de website, om formulieren in te vullen. Indien u deze cookies blokkeert, is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken. We verzamelen geen persoonsgegevens met deze cookies en geven de verzamelde informatie nooit door aan derde partijen. Naast onderstaande cookies, worden er ook cookies geplaatst door onze partner Vimeo wanneer u gebruik maakt van ons aanbod Training 24/7.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren cookies 2 cookies

Deze cookies vergemakkelijken het functioneren van onze websites en maken het aangenamer voor de bezoeker en ervoor zorgen dat u een meer gepersonaliseerde surfervaring krijgt. Het zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden of u reeds gevraagd werd om deel te nemen aan een enquête zodat we u niet telkens opnieuw dezelfde enquête voorleggen of een cookie die u een gepersonaliseerde opmaak aanbiedt naar aanleiding van een vorig bezoek.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Analytische cookies 5 cookies

We gebruiken analytische-cookies om informatie te verzamelen over het gebruik dat bezoekers maken van onze website met de bedoeling de inhoud van onze website te verbeteren, meer aan te passen aan de wensen van de bezoekers en om het gebruiksgemak van onze website te vergroten.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Marketing cookies 5 cookies

Deze cookies worden geplaatst voor marketingdoeleinden en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen nadat je onze website hebt bezocht en/of om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze cookies kunnen door ons of door derden op onze website worden geplaatst. Je bepaalt zelf of je toestemming geeft voor het plaatsen van dergelijke marketing cookies.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Externe cookies 24 cookies

Sommige cookies worden met instemming van UBA geplaatst door derde partijen met het doel bepaalde producten en diensten onder uw aandacht te brengen of om u rechtstreeks toegang te geven tot social media. Voor de cookies die deze externe partijen plaatsen, de informatie die ze daarmee verzamelen en het doel waarvoor die informatie wordt gebruikt, verwijzen wij naar de privacy verklaringen van deze partijen op hun eigen websites. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen en UBA heeft daar geen enkele zeggenschap over.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Resources > Surveys & Insights

  1. Newsletter_20240604_Media_Key_Facts_iStock-2154164688.jpg
      News Insight Announcement

    Media budgetten 2025: Trends, challenges en opportuniteiten

    • 06-12-24

    De World Federation of Advertisers (WFA) en Ebiquity hebben hun nieuwste Media Budgets Survey voor 2025 uitgebracht, waarin een gedetailleerd beeld wordt gegeven van hoe wereldwijde adverteerders omgaan met het veranderende medialandschap. Met inzichten van 134 wereldwijde merkenleiders, waaronder 7 van de 10 grootste adverteerders ter wereld, en een gecombineerd jaarlijks advertentiebudget van $66 miljard, werpt het onderzoek licht op de verschuivende prioriteiten en uitdagingen die mediaplannen voor het komende jaar vormgeven. Het volledige rapport is exclusief beschikbaar voor UBA-leden.

      Media
    Lees meer over "Media budgetten 2025: Trends, challenges en opportuniteiten"
  2. Impactful media trends.jpg
      News Insight

    Belangrijke trends die de toekomst van media bepalen

    • 29-11-24

    De media-industrie ondergaat een transformatie door technologische vooruitgang, veranderend consumentengedrag en wereldwijde concurrentie. Bart De Pauw (foto), Chief Business Intelligence Officer bij Group M, besprak belangrijke trends tijdens een UBA Exchange Community Media. Ontdek de belangrijkste uitdagingen en opportuniteiten hier.

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "Belangrijke trends die de toekomst van media bepalen"
  3. Luc E.
      News Insight

    De evolutie van crossmediale studies met het Halo-project

    • 29-11-24

    Vorige week vond de jaarlijkse "CIM-sessie" plaats, georganiseerd door CommPass. Deze sessie staat bekend als de niet te missen afspraak voor media- en reclameprofessionals en bood dit jaar een grondige update over de recente vooruitgangen op het gebied van mediabereikmetingen. Luc Eeckhout, media-expert bij UBA, gaf meer uitleg over het Halo-project van de World Federation of Advertisers (WFA) om de uitdagingen van cross-mediale metingen aan te gaan.

      Media
    Lees meer over "De evolutie van crossmediale studies met het Halo-project"
  4. Newsletter_20240319_Digital_benchmark_2023_main.png
      News Insight

    De Digital Benchmark 2024 komt eraan

    • 22-11-24

    De countdown is begonnen. UBA lanceert binnenkort, samen met United Media Agencies (UMA), de jaarlijkse Digital Benchmark-enquête. Deze studie biedt een diepgaand inzicht in de netto digitale mediabestedingen in België. Net zoals voorgaande jaren zal UBA haar leden uitnodigen om bij te dragen aan deze enquête. Als beloning ontvangen alle deelnemers een exclusief rapport met belangrijke inzichten over de digitale mediamix binnen hun eigen sector.

      Media
    Lees meer over "De Digital Benchmark 2024 komt eraan"
  5. Samenwerking team.jpg
      News Charter & Guideline Insight

    Samenwerken voor succes

    • 22-11-24

    Sterke samenwerking tussen de adverteerder en zijn bureau vormt de basis van een succesvolle marketingcampagne. Om deze partnerschappen te verbeteren, introduceerde PitchPoint een evaluatiemethode die beide partijen helpt bij het optimaliseren van hun samenwerking. Na 1.431 interviews en analyses van 246 relaties biedt dit systeem waardevolle inzichten die we hieronder samenvatten, volgens de analyse van Chris van Roey, PitchPoint.

      Research & Insights
    Lees meer over "Samenwerken voor succes"
  6. E-news 19.11 Greenwashing.jpg
      News Survey

    Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?

    • 18-11-24

    Hoe staat het met de strijd tegen greenwashing? Een recente studie uitgevoerd door GiveActions in samenwerking met RMB en JCDecaux werpt nieuw licht op de reclamepraktijken in België. Door 12.950 advertenties uit 2023 te analyseren, blijkt dat bijna één op de tien advertenties (9,2 %) milieubeweringen bevat, wat een bemoedigend teken is van een groeiende interesse in duurzaamheid. Toch blijkt dat 39,2 % van deze advertenties het risico loopt op greenwashing, wat wijst op een dringende noodzaak aan meer precieze en transparante communicatie.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?"
  7. Net credibility score.jpg
      News Insight Survey

    Geloofwaardigheid is de sleutel tot verantwoorde groei

    • 09-09-24

    Slechts 23% van de consumenten gelooft campagnes met duurzame claims. Toch bepaalt geloofwaardigheid voor meer dan 60% de motivatie van consumenten om duurzame keuzes te maken. En helpt het om waarde te creëren op korte én lange termijn. Daarom introduceert Bubka nu de Net Credibility Score, een score die merken helpt om geloofwaardiger te communiceren en bijgevolg verantwoord te groeien.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Geloofwaardigheid is de sleutel tot verantwoorde groei"
  8. Orlando_Wood_EDIT 6B MIX LOUDER.00_00_28_20.Still005.jpg
      News Insight

    Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date

    • 25-06-24

    Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date"
  9. Denford_crop.png
      News Insight

    Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?

    • 17-06-24

    Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?"
  10. Shopping.jpg
      News Insight

    Hoe groeien FMCG-merken?

    • 17-06-24

    Ondanks een moeilijke omgeving met hoge inflatie en een consument die hiermee probeert om te gaan, waren veel FMCG-merken in staat om de afgelopen 12 maanden significant in volume te groeien. Nog geruststellender is dat nieuwe en jonge merken ook hun zoektocht naar groei in de FMCG-markt konden starten of voortzetten. Ontdek welke groeifactoren belangrijk zijn en welke geen verschil maken.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe groeien FMCG-merken?"
  11. UMA costs pitching
      News Insight

    De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro

    • 03-06-24

    UMA (United Media Agencies) heeft de kosten van mediapitches voor 2023 in kaart gebracht, waarbij de totale uitgave €5,2 miljoen bedroeg. Het onderzoek omvatte de negen grootste UMA-leden. UMA-voorzitter Hugues Rey benadrukte dat deze analyse mogelijk tot optimalisatie van middelen kan leiden, wat zowel agentschappen als adverteerders ten goede komt.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro"
  12. UBA e-news - Sustainable transition.jpg
      News Survey

    Hoe kan je als merk de duurzame transitie bevorderen?

    • 02-06-24

    Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda bij adverteerders, agencies en de media. De echte uitdaging is de consument te overtuigen om te kiezen voor duurzame producten en diensten. VIA onderzocht in samenwerking met Bubka 130 duurzame reclamecampagnes. De belangrijkste insights werden besproken tijdens een VIA-webinar met Wim Vermeulen (Bubka), Veerle Hellemans (VAR) en klimaatwetenschappers van de Universiteit van Oxford. Ontdek hoe je als merk consumentengedrag duuzamer kan maken en hoe je als bedrijf jouw eigen duurzame transitie kan versnellen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kan je als merk de duurzame transitie bevorderen?"
  13. WFA_Outlook_2024_top_picture.jpg
      Insight Survey

    Belgische media-inflatie komt in lijn met Europees gemiddelde

    • 27-05-24

    De World Federation of Advertisers (WFA) publiceerde recentelijk haar Outlook-rapport dat de veranderende kosten van media in grote mediakanalen in 34 markten beschrijft. Dit rapport biedt een overzicht van en een inzicht in het wereldwijde medialandschap. In dit artikel kijken we terug op de evolutie van de media-inflatie in België en vergelijken we de cijfers van 2023 met de voorspellingen voor 2024 voor de Belgische markt en de belangrijkste omliggende markten.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Belgische media-inflatie komt in lijn met Europees gemiddelde"
  14. Newsletter_20240319_Digital_benchmark_2023_main.png
      News Insight Survey

    Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt

    • 19-03-24

    Het rapport Digital Benchmark 2023, het resultaat van een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association), brengt de netto mediabestedingen in België in kaart. Hoewel niemand verrast zal zijn door de groei van digitale media, is de sterke groei van video, vooral in de lokale media, opmerkelijk.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt"
  15. Livia Fioretti_title.jpg
      News Insight

    Drie paradoxen die het consumentengedrag beïnvloeden

    • 11-03-24

    Op 25 april 2024 staat Livia Fioretti, Director of Trend Methodology at TrendWatching, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van haar keynote? Trends in Consumer Habits! Hoe zullen de consumer trends 2024 en de toekomst vormgevenHieronder alvast een voorsmaakje. 

    Interesse om Livia live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting. Mis deze kans niet.

    Lees meer over "Drie paradoxen die het consumentengedrag beïnvloeden"
  16. Jesús Cochegrus_title.jpg
      News Insight

    Wat gaming je leert over customer engagement

    • 05-03-24

    Op 25 april 2024 staat Jesùs Cochegrus, topspreker in Latijns-Amerika, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van zijn keynote? Trends in Customer Engagement! Hoe kan je jouw bedrijfscultuur transformeren en uitgroeien tot een wendbare organisatie met leiders die weten hoe ze moeten winnen ? Hieronder alvast een voorsmaakje. 

    Interesse om Jesùs live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Wat gaming je leert over customer engagement"
  17. Erin Meyer
      News Insight

    Het geheim van Netflix en innovatie

    • 26-02-24

    Op 25 april 2024 staat Erin Meyer, INSEAD-professor, op het podium van de UBA Trends Day in de ING Arena. Het topic van haar keynote? Trends in Leadership! Hoe kan je aan de hand van je bedrijfscultuur innovatie stimuleren? Hieronder alvast een voorsmaakje. 

    Interesse om Erin live aan het werk te zien? Schrijf je dan nu in voor de UBA Trends Day. Tot en met 15 maart geldt er een Early Bird korting.

    Lees meer over "Het geheim van Netflix en innovatie"
  18. Survey
      News Insight Survey

    Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?

    • 18-02-24

    Kantar publiceerde onlangs de resultaten van hun onderzoek "Media Reactions 2023" over de perceptie van de media als reclamedragers. De studie is gebaseerd op interviews met marketingprofessionals enerzijds en anderzijds op de resultaten van een online enquête bij 500 Nederlandstalige, Belgische consumenten. Benieuwd? Ontdek de belangrijkste resultaten alsook het volledige rapport. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?"
  19. Groep ouderen
      News Insight

    Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen

    • 29-01-24

    Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen"
  20. Geld
      News Insight

    Hoe gaan consumenten wereldwijd om met de stijgende kosten van levensonderhoud?

    • 05-12-23

    Onderstaande inzichten zijn het resultaat van een bevraging door Toluna bij bijna 16.000 consumenten wereldwijd. De studie vond plaats begin september 2023 in 19 landen. In Europa werd het veldwerk uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. In het algemeen kan gesteld worden dat merkenbouwers de consumenten kunnen helpen om positieve en betaalbare keuzes te maken. Dit zal cruciaal zijn om tegengas te kunnen bieden aan de financiële coping mechanismes van de consumenten om met de stijgende kosten van levensonderhoud te kunnen omgaan.

      Research & Insights
    Lees meer over "Hoe gaan consumenten wereldwijd om met de stijgende kosten van levensonderhoud?"
  21. Klantgericht - Steven
      News Insight

    3 tips om uw bedrijf klantgerichter te maken

    • 17-11-23

    Klanten centraal zetten wordt steeds belangrijker. Steven Van Belleghem deelt met u een eenvoudige, maar toch uiterst doeltreffende tips om de klantervaring naar een hoger niveau te tillen. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "3 tips om uw bedrijf klantgerichter te maken"
  22. Ledenstudie
      News Insight

    Hoe het Ritz-Carlton hotel de klant voorop stelt

    • 10-10-23

    Eén van de mooiste voorbeelden van bedrijven die hun personeel het initiatief geven om snel beslissingen in het voordeel van hun klanten te nemen, is de fenomenale '2000 dollar'-regel van het Ritz-Carlton: iedere medewerker mag klanten compenseren en verrassen voor een bedrag tot 2.000 USD.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe het Ritz-Carlton hotel de klant voorop stelt"
  23. FOA23.jpg
      Insight

    The Future of Advertising : the Belgian case

    • 01-09-23

    UBA en Deloitte bundelden hun krachten om een nieuwe editie van de Future of Advertising te publiceren. Deze studie, die werd voorgesteld tijdens de UBA Media Date, bouwt voort op Deloitte’s wereldwijde onderzoek naar de toekomst van reclame en heeft een aantal belangrijke trends aan het licht gebracht die de evolutie van onze sector vormgeven. Het rapport van de studie kan onderaan dit artikel gedownload worden.

      Media
    Lees meer over "The Future of Advertising : the Belgian case"
  24. Data-specialist-Marketing.jpg
      News Insight

    Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?

    • 15-06-23

    Ontdek drie belangrijke learnings die zijn voortgekomen uit de UBA Expert Community Data & Technology van 9 juni. Er werd gesproken over rollen, wendbaarheid in data governance en het gebruik van gegevens in marketingteams.

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?"
  25. UBAEC7Juni In-housing.jpg
      News Survey

    Talent aantrekken is de grootste barrière voor in-housing

    • 12-06-23

    Als adverteerder moet u een keuze maken; uw marketingactiviteiten in-house organiseren of kiezen voor outsourcing. Beide opties hebben zowel voor- als nadelen. Maar wat zijn de huidige trends in de markt? Hoe kan u als adverteerder uw slaagkansen vergroten? Ontdek de resultaten van een UBA-fma onderzoek en de interessante inzichten van de UBA Expert Community van 7 juni.

      Media
    Lees meer over "Talent aantrekken is de grootste barrière voor in-housing"
  26. influencer-market-study-belgium.jpg
      News Survey

    De impact van influencers blijft erg belangrijk in België

    • 08-06-23

    Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact maar zorgen tegelijkertijd ook voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.

      Content
    Lees meer over "De impact van influencers blijft erg belangrijk in België"
  27. Data-Clean-Room-UBA.jpg
      News Insight

    Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken

    • 24-04-23

    Tijdens de Expert Community Data & Technology op 31 maart 2023 benadrukten adverteerders en experts het belang van  Data Clean Rooms in een tijdperk zonder third party cookies.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken"
  28. Loupe.jpg
      News Survey

    Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022

    • 17-04-23

    Vorige maand publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de eerste resultaten van de Digital Benchmark 2022. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een gedetailleerder rapport beschikbaar.

      Media
    Lees meer over "Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022"
  29. DigitalBenchmark23.jpg
      News Insight

    UBA-UMA media benchmark onthult opnieuw de netto mediabestedingen in België

    • 14-03-23

    Net als vorig jaar sloegen UMA en UBA de handen in elkaar om een benchmark op te stellen van de netto digitale mediabestedingen in België.

      Media
    Lees meer over "UBA-UMA media benchmark onthult opnieuw de netto mediabestedingen in België"
  30. Detergents Detic code.jpg
      News Insight

    Europese primeur: een specifieke reclamecode voor de detergentensector

    • 07-03-23

    In België beschikt de detergentensector al over een specifieke code voor reclame en commerciële communicatie. Het doel van deze sector is het vrijwillig reguleren van de beweringen over detergenten en huishoudelijke schoonmaakproducten om de kwaliteit van de markt te verbeteren en greenwashing te bestrijden. Deze code is ontwikkeld door Detic in samenwerking met het Communicatie Centrum. Hij dient als referentie voor de Jury voor Reclame-Ethiek (JEP) en is bedoeld als leidraad voor bedrijven.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Europese primeur: een specifieke reclamecode voor de detergentensector"