Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijke cookies 24 cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom geplaatst zonder uw toestemming. We gebruiken ze bijvoorbeeld om onze website te beveiligen. Deze cookies laten u toe om te navigeren tussen de verschillende onderdelen van de website, om formulieren in te vullen. Indien u deze cookies blokkeert, is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken. We verzamelen geen persoonsgegevens met deze cookies en geven de verzamelde informatie nooit door aan derde partijen. Naast onderstaande cookies, worden er ook cookies geplaatst door onze partner Vimeo wanneer u gebruik maakt van ons aanbod Training 24/7.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren cookies 2 cookies

Deze cookies vergemakkelijken het functioneren van onze websites en maken het aangenamer voor de bezoeker en ervoor zorgen dat u een meer gepersonaliseerde surfervaring krijgt. Het zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden of u reeds gevraagd werd om deel te nemen aan een enquête zodat we u niet telkens opnieuw dezelfde enquête voorleggen of een cookie die u een gepersonaliseerde opmaak aanbiedt naar aanleiding van een vorig bezoek.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Analytische cookies 5 cookies

We gebruiken analytische-cookies om informatie te verzamelen over het gebruik dat bezoekers maken van onze website met de bedoeling de inhoud van onze website te verbeteren, meer aan te passen aan de wensen van de bezoekers en om het gebruiksgemak van onze website te vergroten.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Marketing cookies 5 cookies

Deze cookies worden geplaatst voor marketingdoeleinden en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen nadat je onze website hebt bezocht en/of om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze cookies kunnen door ons of door derden op onze website worden geplaatst. Je bepaalt zelf of je toestemming geeft voor het plaatsen van dergelijke marketing cookies.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Externe cookies 24 cookies

Sommige cookies worden met instemming van UBA geplaatst door derde partijen met het doel bepaalde producten en diensten onder uw aandacht te brengen of om u rechtstreeks toegang te geven tot social media. Voor de cookies die deze externe partijen plaatsen, de informatie die ze daarmee verzamelen en het doel waarvoor die informatie wordt gebruikt, verwijzen wij naar de privacy verklaringen van deze partijen op hun eigen websites. Deze verklaringen kunnen regelmatig wijzigen en UBA heeft daar geen enkele zeggenschap over.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

News & Resources > Content

  1. Influencermarketing_EC
      News

    Sleutelelementen voor een impactvolle samenwerking met influencers

    • 16-12-24

    Tijdens de Exchange Community Content benadrukten Kel Wouters (influencer marketingstrateeg bij So Buzzy), Bart Van den Brande (expert digitale mediawetgeving bij Sirius Legal) en Jaël Ost (influencer en content creator) het belang van duurzame en authentieke samenwerkingen. Ze deelden waardevolle inzichten over het omgaan met regelgeving, het opbouwen van vertrouwen en het effectief benutten van influencerperspectieven.

      Content
    Lees meer over "Sleutelelementen voor een impactvolle samenwerking met influencers"
  2. Virtual influencer
      News

    Welke kansen bieden virtuele influencers voor merken?

    • 13-12-24

    Virtuele influencer marketing ontwikkelt zich razendsnel. Dankzij vooruitgang in artificiële intelligentie (AI), augmented reality (AR), virtual reality (VR) en 3D-modellering ontstaat een nieuwe soort influencer: virtuele wezens. Deze AI-gestuurde personages veranderen merkstrategieën, zoals Iva Filipovic, Senior Experience Consultant bij Emakina, een EPAM-bedrijf, illustreert met inspirerende voorbeelden.

      Content
    Lees meer over "Welke kansen bieden virtuele influencers voor merken?"
  3. Travel influencer
      News

    Geven reisinfluencers genoeg zichtbaarheid aan merken?

    • 13-12-24

    Influencers zijn een onmisbaar marketinginstrument geworden, ook in de reissector. Maar hoe effectief zijn ze in het promoten van bestemmingen en reismerken? Uit een studie van Arteveldehogeschool blijkt dat influencers soms te veel de aandacht naar zichzelf trekken, waardoor de commerciële boodschap ondergesneeuwd raakt.

      Content
    Lees meer over "Geven reisinfluencers genoeg zichtbaarheid aan merken?"
  4. Yannick de bievre.png
      News

    Yannick de Bièvre genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year

    • 29-10-24

    De CMO van één van de grootste adverteerders van het land is per definitie een leader, niet? Yannick de Bièvre combineerde dat de afgelopen twee jaar ook met de rol van transformator. Maak kennis met een van de drie genomineerden voor Marketing Leader(ship) of the Year.

      Content
    Lees meer over "Yannick de Bièvre genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year"
  5. Albert Heijn_crop.png
      News

    Albert Heijn genomineerd voor Marketing Company of the Year

    • 21-10-24

    In 14 jaar tijd is Albert Heijn meer dan een challenger geworden in Vlaanderen. Daar zit ook de marketing- en communicatieaanpak voor iets tussen. We gingen in gesprek met Els Lagrou, Marketing en Communicatie Directeur bij een van de drie genomineerden voor Marketing Company of the Year.

      Content
    Lees meer over "Albert Heijn genomineerd voor Marketing Company of the Year"
  6. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe verhogen contentpilaren de efficiëntie van contentmarketing?

    • 15-10-24

    Aan het woord, Clo Willaerts. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe creëer je geslaagde content?”.

    Content-creation 4 - playbutton

      Content
    Lees meer over "Hoe verhogen contentpilaren de efficiëntie van contentmarketing?"
  7. Zoekmarketing.jpg
      News

    AI is een game changer voor search marketing

    • 04-10-24

    Op 3 oktober, tijdens de "Exchange Community Data & Technology", presenteerden Corentin Donneaux (Universem), Charlie Deschamps (Semetis) en David Grunewald (Pluginto AI) de impact van artificiële intelligentie op search marketing. Ontdek de belangrijkste inzichten over de evolutie van SEO, SEA en hoe jij je als marketeer kan voorbereiden.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "AI is een game changer voor search marketing"
  8. Client-Agency contract2.png
      Charter & Guideline

    Nieuw Client-Agency contract met inbegrip van het gebruik van AI

    • 04-10-24

    Als speler in de marketing- en communicatiesector is het essentieel om sterke relaties tussen merken en bureaus op te bouwen. Om aan deze behoefte te voldoen, hebben UBA en ACC, in samenwerking met advocatenkantoor AdaStone, een nieuw modelcontract ontwikkeld dat een solide basis biedt voor alle samenwerkingen op het gebied van communicatie. Dit contract heeft als doel de wederzijdse verplichtingen te verduidelijken, de bescherming van intellectuele eigendomsrechten te garanderen en het verantwoord gebruik van artificiële intelligentie (AI) te bevorderen.

      Data & Technology Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuw Client-Agency contract met inbegrip van het gebruik van AI"
  9. BelgianMarketingAwards_logo.png
      News

    Negen finalisten Belgian Marketing Awards bekend

    • 26-09-24

    26 september 2024 - Brussel. Het Selectiecomité van de Belgian Marketing Awards heeft de 9 finalisten van de Belgian Marketing Awards bekendgemaakt. De 3 finalisten voor elk van de 3 categorieën worden op 6 november bekroond met een Gold, Silver of Bronze binnen de categorieën The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Belgian Marketing Leadership of the Year.

      Content
    Lees meer over "Negen finalisten Belgian Marketing Awards bekend"
  10. Argendat.jpg
      News

    Van UX naar AX: waarom de klanten van Argenta zo tevreden zijn

    • 23-09-24

    In een onderzoek van Kantar naar de customer experience bij 64 merken scoort Argenta het best, over alle categorieën heen. Hoe de bank-verzekeraar daarin geslaagd is? Alles begint bij eenvoud en eindigt bij de overtreffende trap van user experience: AX, ofwel de Argenta Experience.

      Content
    Lees meer over "Van UX naar AX: waarom de klanten van Argenta zo tevreden zijn"
  11. App-callout-no-logos_Image.jpg
      News

    De rol van inspiratie in de klantbeleving bij IKEA

    • 23-09-24

    Inspiratie is het kloppende hart van de klantbeleving bij IKEA. Het is het ingrediënt dat een eenvoudig bezoek aan de winkel of website transformeert in een ontdekkingsreis vol creativiteit en persoonlijke expressie. Bij IKEA draait inspiratie niet alleen om het tonen van een product; het gaat erom hoe producten samenkomen om slimme oplossingen te creëren die inspelen op de behoeften en dromen van onze klanten. Soms zelfs voordat ze zelf beseffen dat ze die behoeften hebben. Maar hoe breng je dat in een omnichannel context?

      Content
    Lees meer over "De rol van inspiratie in de klantbeleving bij IKEA"
  12. Raad voor Reclame Homepage.png
      News

    Raad voor Reclame komt naar buiten met nieuwe strategie

    • 17-09-24

    Observatie, advies, communicatie en regulering zijn de vier pijlers waarrond de Raad voor Reclame – waarin via UBA ook de adverteerders zijn vertegenwoordigd – zijn strategie bouwde. Zelfregulering en maatschappelijke verantwoordelijkheid staan centraal in deze nieuwe strategie.

      Content
    Lees meer over "Raad voor Reclame komt naar buiten met nieuwe strategie"
  13. marc-frederix-225x170.png.jpg
      News

    Marc Frederix voorzitter van de Raad voor Reclame

    • 17-09-24

    De Raad voor Reclame is grondig vernieuwd en telt een aantal nieuwe gezichten. We stellen kort kersvers voorzitter Marc Frederix aan je voor.

      Content
    Lees meer over "Marc Frederix voorzitter van de Raad voor Reclame"
  14. AIActivities2024.jpg
      News

    Hoe AI marketing en communicatie transformeert

    • 26-08-24

    UBA biedt een brede waaier aan hulpmiddelen om marketing- en communicatieprofessionals te ondersteunen bij de implementatie en het gebruik van artificiële intelligentie (AI) binnen teams en organisaties. Ontdek wat we voor jou in petto hebben.

      Data & Technology Content Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe AI marketing en communicatie transformeert"
  15. influencer-market-study-belgium.jpg
      News

    Virtuele influencers winnen terrein

    • 08-07-24

    Digitale influencermarketing krijgt een nieuwe vorm. Dankzij vooruitgangen in artificiële intelligentie, augmented reality, virtual reality en 3D-modellering neemt een nieuw soort influencer het voortouw: virtuele influencers. Iva Filipovic, Senior Experience Consultant bij Emakina, een EPAM-bedrijf, vertelt je meer over dit topic aangevuld met relevante cases voor merken.

      Content
    Lees meer over "Virtuele influencers winnen terrein"
  16. sport-media-2024.jpg
      News

    5 mediatrends voor winst bij sportevenementen

    • 24-06-24

    Nu het Europees Kampioenschap Voetbal 2024 is begonnen en de Olympische Spelen van Parijs voor de deur staan, presenteren Publicis Groupe en Dynata de eerste resultaten van het onderzoek 'Summer of Sports'. Een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 3.000 Belgen, dat de verwachtingen op sportgebied voor deze zomer onderzoekt, de redenen voor deze verwachtingen en de manieren waarop de belangrijkste evenementen zullen worden gevolgd. Cruciale informatie voor merken om een succesvolle mediastrategie te ontwikkelen.

      Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "5 mediatrends voor winst bij sportevenementen"
  17. Community_marketing_brand.jpg
      News

    Community marketing voor meer engagement met jouw merk

    • 17-06-24

    Zich richten tot groepen individuen die zijn verzameld rond een merk, een product of een gemeenschappelijk belang is een troef om loyaliteit aan het merk te bevorderen, maar ook om de communities te activeren in media campagnes om een groter publiek te bereiken.

      Content Media
    Lees meer over "Community marketing voor meer engagement met jouw merk"
  18. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zijn de tactieken achter videomarketing?

    • 06-06-24

    Aan het woord, Clo Willaerts. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe kan video jouw conversie verhogen?"
     Videomarketing 4 - playbutton

      Content
    Lees meer over "Wat zijn de tactieken achter videomarketing?"
  19. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe verbreed je je betaalde sociale perspectieven op TikTok ?

    • 01-06-24

    Aan het woord, Joan Lambert. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat moet u weten over betalende campagnes op Snapchat, Pinterest & TikTok?"

    Tiktok playbutton

      Content Media
    Lees meer over "Hoe verbreed je je betaalde sociale perspectieven op TikTok ?"
  20. SMI-Barometer-UBA.jpg
      News

    Tien trends over sociale mediagebruik in België

    • 22-05-24

    De aanbevelingen van influencers hebben een steeds grotere impact op de verkoop van producten en diensten en verbeteren de merkvolging op sociale media. Dit is één van de bevindingen van de barometer voor sociale media - en influencer marketing 2024, uitgevoerd door de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos. Ontdek de tien conclusies van het onderzoek.

      Content Media
    Lees meer over "Tien trends over sociale mediagebruik in België"
  21. AI in Content
      News

    Wat zijn de wettelijke en ethische uitdagingen van AI in contentcreatie?

    • 11-05-24

    Artificiële Intelligentie (AI) vestigt zich als een ware hefboom voor verandering, met name op het gebied van contentcreatie. Het gebruik ervan brengt echter belangrijke juridische en ethische uitdagingen met zich mee voor contentcreators en marketingmanagers, zoals bijvoorbeeld auteursrechten of persoonlijkheidsrechten. Ontdek hieronder waarmee je rekening moet houden.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Wat zijn de wettelijke en ethische uitdagingen van AI in contentcreatie?"
  22. SocialMediaDigitalReport.jpg
      News

    Sociale media in België

    • 04-03-24

    Sinds begin 2024 biedt het socialmedialandschap in België een brede waaier aan platformen, elk met een eigen uniek gebruikersbestand, potentieel voor adverteerders en brand building. Samen met jou duiken we in de cijfers van het Digital Report 2024 en geven we je een inkijk in wat er in België zoal beweegt op vlak van sociale media en hoe je deze inzichten kan gebruiken in effectieve brandingstrategieën.

      Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "Sociale media in België"
  23. TrendsSocialMedia2024.jpg
      News

    De social media trends in 2024

    • 06-02-24

    In het onophoudelijk evoluerende landschap van sociale media vormt 2024 een kanteljaar waarin cultuur het voorplan opeist. Naarmate de maatschappij meer decentraliseert, worden merken geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en kansen om hun doelpubliek aan te spreken. Een kort overzicht van de belangrijkste trends in het socialemedialandschap van vandaag (en morgen).

      Content Media
    Lees meer over "De social media trends in 2024"
  24. Recession monitor
      News

    Hoe heeft het consumptiegedrag van de Belg zich ontwikkeld in 2023?

    • 05-02-24

    Na het post-covid compensatiegedrag hakten de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne behoorlijk in op het uitgavepatroon van de Belg. Gedurende een jaar volgde GroupM met de Recession Monitor het bestedingspatroon van de Belgen voor 42 categorieën. Tweewekelijks werden 1000 Belgen bevraagd en in totaal werden, in de periode februari 2023 tot en met december 2023, 23.000 interviews uitgevoerd bij een representatief staal van de Belgische bevolking tussen 18 en 79 jaar oud. Een hele boterham dus. Wat zijn nu de voornaamste conclusies na 1 jaar Recession Monitor? 

      Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe heeft het consumptiegedrag van de Belg zich ontwikkeld in 2023?"
  25. iStock-1455182857.jpg
      News

    De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie

    • 29-01-24

    In de dynamiek van onze snel evoluerende wereld, doordrenkt van innovatie en vooruitgang, doemt een cruciale noodzaak op: de feminisering van onze maatschappij. Vaak blijft het gesprek beperkt tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen, maar de diepgewortelde kloof strekt zich uit tot essentiële domeinen zoals productontwerp, femtech en vrouwelijke gezondheidszorg.

      Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie"
  26. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe begin je aan een content strategy?

    • 24-01-24

    Aan het woord, Michel Libens, Propaganda. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat is het belang van content marketing en hoe bouwt u een strategie uit?"

    Content Strategy 3 playbutton

      Content
    Lees meer over "Hoe begin je aan een content strategy?"
  27. Trends-Content.jpg
      News

    Dé trends in content marketing

    • 22-01-24

    Koen Denolf, contentstrateeg bij The Fat Lady, en Bart Lombaerts, Head of Content van SPYKE deden inspiratie op toen ze eind vorig jaar het congres Content Marketing World in Washington bijwoonden. Is dit het einde van de term content marketing? Hoe bereid je je voor op 2024? 

      Content
    Lees meer over "Dé trends in content marketing"
  28. Creating spaces for brands to grow.png
      News

    Wat kan u van ons verwachten in 2024?

    • 09-01-24

    Ook in 2024 staat u wellicht voor een pak uitdagingen. UBA staat voor u klaar zodat u zich kan toeleggen op het uitbouwen van uw merk. U kan op ons rekenen voor inspiratie en ondersteuning.

      Data & Technology Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "Wat kan u van ons verwachten in 2024?"
  29. Toekomst
      News

    Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk

    • 18-12-23

    Het is een feit dat de digitale marketeer van vandaag niet langer zweert bij koffie en creatieve brainstormsessies alleen. Nee, de nieuwe beste vriend van de content kunstenaar is een AI-assistent, en ChatGPT speelt daarin de hoofdrol.
    Veel marketeers hebben de overstap naar AI gemaakt, maar sommigen blijven sceptisch en terughoudend. De vraag is niet of, maar wanneer zij de sprong wagen, want wie nu niet meedoet, loopt het risico dat concurrenten het voordeel van deze technologie wel zullen benutten. Na de initiële hype rond ChatGPT, is het nu tijd voor digitale marketeers om actie te ondernemen en gefocust te blijven. In deze snel veranderende wereld is stilstaan simpelweg geen optie.

      Data & Technology Content Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Voorbij de hype: De toekomst van AI marketing in het post-ChatGPT tijdperk"
  30. market research
      News

    Hoe AI marktonderzoek transformeert

    • 13-12-23

    Sinds de introductie van ChatGPT in november 2022 verovert generatieve AI de wereld (van insights) met ongeziene snelheid. Het is het meest besproken onderwerp onder insights professionals, waarbij 93% van de onderzoekers het ziet als een kans voor de industrie. Van het ondersteunen van deskresearch tot het genereren van enquêtevragen, het modereren van insight communities en het analyseren van complexe gegevens - de use cases zijn eindeloos en worden door onze branche met veel enthousiasme omarmd. Maar wat brengt de toekomst? In dit artikel deelt Annelies Verhaeghe haar visie op de toekomst van AI in de marktonderzoeksindustrie. 

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "Hoe AI marktonderzoek transformeert"