News & Resources > Media

  1. 20240409_cim_Stefan_Lameire.jpg
      News

    Het CIM wordt "customer centric"

    • 02-07-24

    Het jaar 2024 markeert een keerpunt voor het CIM, met een diepgaande transformatie. “Onze missie is herzien met als doel onze stakeholders - media, adverteerders en bureaus - te ondersteunen bij het realiseren van hun impact en groei, met als belangrijkste doel waarde toe te voegen aan het lokale ecosysteem”, legt Stefan Lameire, voorzitter van het CIM, uit.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Het CIM wordt "customer centric""
  2. Streaming.jpg
      News

    ToVA (CIM) ondersteunt het lokale ecosysteem met video

    • 02-07-24

    Eind 2022 introduceerde het CIM ToVA (Total Video Advertising), een strategische planner voor video. Het doel? Het integreren van TV en online video in één tool voor het plannen van reclamecampagnes.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "ToVA (CIM) ondersteunt het lokale ecosysteem met video"
  3. Measurement.jpg
      News

    CIM ONE: beter meten in vijf stappen

    • 01-07-24

    Tegen 2026 zal het CIM evolueren van afzonderlijke mediastudies naar één centrale crossmedia-studie: CIM ONE. Het doel is om een holistisch en geïntegreerd begrip van mediaconsumptie te bieden. Het CIM volgt hiervoor de filosofie van het “Northstar”-project van de World Federation of Advertisers (WFA), waaraan het actief deelneemt via UBA.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "CIM ONE: beter meten in vijf stappen"
  4. CIM
      News

    Het CIM, scheidsrechter van het bereik van de media in België

    • 28-06-24

    Sinds de oprichting in 1971 heeft het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) als doelstelling betrouwbare en onpartijdige bereikgegevens te verstrekken voor verschillende media: de pers, radio, televisie, internet, out-of-home en digitaal. Binnenkort zal ook de bioscoop zich weer bij deze lijst voegen. Deze essentiële taak voor de sector wordt ondersteund door de 150 leden van het CIM, afkomstig uit drie groepen: adverteerders, media en media agentschappen.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Het CIM, scheidsrechter van het bereik van de media in België"
  5. Orlando_Wood_EDIT 6B MIX LOUDER.00_00_28_20.Still005.jpg
      News Insight

    Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date

    • 25-06-24

    Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date"
  6. sport-media-2024.jpg
      News

    5 mediatrends voor winst bij sportevenementen

    • 24-06-24

    Nu het Europees Kampioenschap Voetbal 2024 is begonnen en de Olympische Spelen van Parijs voor de deur staan, presenteren Publicis Groupe en Dynata de eerste resultaten van het onderzoek 'Summer of Sports'. Een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 3.000 Belgen, dat de verwachtingen op sportgebied voor deze zomer onderzoekt, de redenen voor deze verwachtingen en de manieren waarop de belangrijkste evenementen zullen worden gevolgd. Cruciale informatie voor merken om een succesvolle mediastrategie te ontwikkelen.

      Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "5 mediatrends voor winst bij sportevenementen"
  7. Bruno_Liesse.jpg
      News

    De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang

    • 21-06-24

    Het is moeilijk om "Cannes" samen te vatten vanwege de diversiteit en de fragmentatie van de steeds toenemende prijzen. Het is ook onmogelijk om alle prijzen op te sommen en dat is sowieso niet erg interessant, maar de conferenties en sessies bieden boeiende inhoud met enkele rode draden die deze onderwerpen verbinden. Bruno Liesse, terug van de Croisette, geeft een overzicht van de meest opvallende thema’s.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang"
  8. Denford_crop.png
      News Insight

    Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?

    • 17-06-24

    Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?"
  9. Community_marketing_brand.jpg
      News

    Community marketing voor meer engagement met jouw merk

    • 17-06-24

    Zich richten tot groepen individuen die zijn verzameld rond een merk, een product of een gemeenschappelijk belang is een troef om loyaliteit aan het merk te bevorderen, maar ook om de communities te activeren in media campagnes om een groter publiek te bereiken.

      Content Media
    Lees meer over "Community marketing voor meer engagement met jouw merk"
  10. Retail media.jpg
      News Position Paper Charter & Guideline

    Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten

    • 11-06-24

    Retail media wordt een belangrijke trend in marketing en reclame, met het potentieel om zich tot een massamedium te ontwikkelen. De samenwerking tussen UBA, bvA (de Nederlandse bond van adverteerders), en BABM vertegenwoordigt een belangrijke vooruitgang in het landschap van retail media. We streven ernaar een gelijk speelveld te creëren dat transparantie, efficiëntie en veiligheid garandeert voor merken die gebruik maken van retail media. Het resultaat? Een whitepaper over retail media met best pratices.

      Media
    Lees meer over "Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten"
  11. Samenwerking team.jpg
      News

    8 tips voor een succesvolle evaluatie van de relatie met jouw agentschap

    • 10-06-24

    ACC publiceerde onlangs haar Pitch Charter, waarin de hoge kosten van het pitchen door bureaus worden belicht. Volgens een studie van ACC wordt ongeveer 10% van de inkomsten van bureaus aan pitches besteed.

      Media
    Lees meer over "8 tips voor een succesvolle evaluatie van de relatie met jouw agentschap"
  12. Gaetano_Palermo_AMMA_DSC0733.jpg
      News

    Gaetano Palermo bekroond tot Media Advertiser of the Year 2024

    • 06-06-24

    UBA wil graag Gaetano Palermo, Head of Brand & Advertising bij Engie, van harte feliciteren met het winnen van de prestigieuze titel "Media Advertiser of the Year" tijdens de AMMA prijsuitreiking die vorige donderdag in Brussel plaatsvond. 

      Media
    Lees meer over "Gaetano Palermo bekroond tot Media Advertiser of the Year 2024"
  13. Dashboard.jpg
      News

    De Media Key Facts 2023 zijn beschikbaar

    • 04-06-24

    De Media Key Facts bieden een essentieel overzicht van de evolutie van de media-investeringen in België en zijn het resultaat van een samenwerking tussen UBA en Nielsen. De gegevens voor het volledige jaar 2023 zijn bijgewerkt en kunnen nu worden geraadpleegd via een dashboard dat toegankelijk is voor UBA-leden.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De Media Key Facts 2023 zijn beschikbaar"
  14. UMA costs pitching
      News Insight

    De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro

    • 03-06-24

    UMA (United Media Agencies) heeft de kosten van mediapitches voor 2023 in kaart gebracht, waarbij de totale uitgave €5,2 miljoen bedroeg. Het onderzoek omvatte de negen grootste UMA-leden. UMA-voorzitter Hugues Rey benadrukte dat deze analyse mogelijk tot optimalisatie van middelen kan leiden, wat zowel agentschappen als adverteerders ten goede komt.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro"
  15. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe verbreed je je betaalde sociale perspectieven op TikTok ?

    • 01-06-24

    Aan het woord, Joan Lambert. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat moet u weten over betalende campagnes op Snapchat, Pinterest & TikTok?"

    Tiktok playbutton

      Content Media
    Lees meer over "Hoe verbreed je je betaalde sociale perspectieven op TikTok ?"
  16. WFA_Outlook_2024_top_picture.jpg
      Insight Survey

    Belgische media-inflatie komt in lijn met Europees gemiddelde

    • 27-05-24

    De World Federation of Advertisers (WFA) publiceerde recentelijk haar Outlook-rapport dat de veranderende kosten van media in grote mediakanalen in 34 markten beschrijft. Dit rapport biedt een overzicht van en een inzicht in het wereldwijde medialandschap. In dit artikel kijken we terug op de evolutie van de media-inflatie in België en vergelijken we de cijfers van 2023 met de voorspellingen voor 2024 voor de Belgische markt en de belangrijkste omliggende markten.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Belgische media-inflatie komt in lijn met Europees gemiddelde"
  17. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe bewaak je de impact van je merk & campagne?

    • 24-05-24

    Aan het woord, Tim Van Doorslaer van DPG Media. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe meet je het succes van een campagne en de impact ervan op je marketing KPI's?"

    Media & effectiveness 4 playbutton

      Media
    Lees meer over "Hoe bewaak je de impact van je merk & campagne?"
  18. SMI-Barometer-UBA.jpg
      News

    Tien trends over sociale mediagebruik in België

    • 22-05-24

    De aanbevelingen van influencers hebben een steeds grotere impact op de verkoop van producten en diensten en verbeteren de merkvolging op sociale media. Dit is één van de bevindingen van de barometer voor sociale media - en influencer marketing 2024, uitgevoerd door de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos. Ontdek de tien conclusies van het onderzoek.

      Content Media
    Lees meer over "Tien trends over sociale mediagebruik in België"
  19. Retail Media.jpg
      News

    Standaarden definiëren voor effectieve Retail Media in de BeNeLux

    • 10-05-24

    Op dinsdag 11 juni 2024 organiseert UBA, in samenwerking met BABM, een Exchange Community over Retail Media. Ontdek welke topics aan bod zullen komen en welke experten hun kennis komen delen.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Standaarden definiëren voor effectieve Retail Media in de BeNeLux"
  20. logo VIA.png
      News

    Hoe kan reclame aanzetten tot duurzamere consumptie?

    • 29-04-24

    Wat is de impact van duurzame reclame in video? VIA presenteert de resultaten van de analyse van 130 duurzame reclamecampagnes tijdens een webinar op 16 mei van 11u tot 12u15.

      Media
    Lees meer over "Hoe kan reclame aanzetten tot duurzamere consumptie?"
  21. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe plan je effectieve audiocampagnes?

    • 29-04-24

    Aan het woord, Thierry Mars. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wanneer, waarom en hoe gebruik ik radio in mijn communicatieplan?"

    Power of audio - 4 playbutton

      Media
    Lees meer over "Hoe plan je effectieve audiocampagnes?"
  22. Newsletter_20240319_Digital_benchmark_2023_main.png
      News Insight Survey

    Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt

    • 19-03-24

    Het rapport Digital Benchmark 2023, het resultaat van een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association), brengt de netto mediabestedingen in België in kaart. Hoewel niemand verrast zal zijn door de groei van digitale media, is de sterke groei van video, vooral in de lokale media, opmerkelijk.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt"
  23. Pitching
      News

    Wat is de werkelijke kost van pitching?

    • 12-03-24

    Volgens ACC wordt 10% van de inkomsten van agentschappen besteed aan pitches. Hoewel adverteerders vaak denken dat pitches gratis zijn, hebben de kosten die hiermee gepaard gaan een indirect effect op de overheadkosten van het agentschap. Adverteerders kunnen deze kosten verlagen door te investeren in een duurzame relatie met hun bureau.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is de werkelijke kost van pitching?"
  24. Newsletter_20240305_DMA_picture.jpg
      News

    De Digital Market Act (DMA) wordt deze week van kracht

    • 05-03-24

    Vanaf 6 maart voorkomt de nieuwe wet dat grote 'gatekeeper' platforms zoals Meta, Google of Amazon persoonlijke gegevens combineren tussen hun diensten of diensten van derden zonder toestemming van de gebruiker.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De Digital Market Act (DMA) wordt deze week van kracht"
  25. SocialMediaDigitalReport.jpg
      News

    Sociale media in België

    • 04-03-24

    Sinds begin 2024 biedt het socialmedialandschap in België een brede waaier aan platformen, elk met een eigen uniek gebruikersbestand, potentieel voor adverteerders en brand building. Samen met jou duiken we in de cijfers van het Digital Report 2024 en geven we je een inkijk in wat er in België zoal beweegt op vlak van sociale media en hoe je deze inzichten kan gebruiken in effectieve brandingstrategieën.

      Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "Sociale media in België"
  26. Survey
      News Insight Survey

    Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?

    • 18-02-24

    Kantar publiceerde onlangs de resultaten van hun onderzoek "Media Reactions 2023" over de perceptie van de media als reclamedragers. De studie is gebaseerd op interviews met marketingprofessionals enerzijds en anderzijds op de resultaten van een online enquête bij 500 Nederlandstalige, Belgische consumenten. Benieuwd? Ontdek de belangrijkste resultaten alsook het volledige rapport. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Hoe staan Vlaamse consumenten tegenover reclame?"
  27. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Kan reclame in de geschreven pers emoties opwekken?

    • 16-02-24

    Aan het woord, Bruno Liesse van Space. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Welke rol speelt geschreven pers in een strategisch communicatieplan?"

    Print 4 pplaybutton

      Media
    Lees meer over "Kan reclame in de geschreven pers emoties opwekken?"
  28. TrendsSocialMedia2024.jpg
      News

    De social media trends in 2024

    • 06-02-24

    In het onophoudelijk evoluerende landschap van sociale media vormt 2024 een kanteljaar waarin cultuur het voorplan opeist. Naarmate de maatschappij meer decentraliseert, worden merken geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en kansen om hun doelpubliek aan te spreken. Een kort overzicht van de belangrijkste trends in het socialemedialandschap van vandaag (en morgen).

      Content Media
    Lees meer over "De social media trends in 2024"
  29. Trends24.jpg
      News

    Welke mediatrends beïnvloeden onze sector?

    • 29-01-24

    In het steeds veranderende landschap van reclame is het belangrijk om de trendcurve voor te blijven. Dat doet UBA door een jaarlijkse Expert Community te organiseren waarbij wordt terug- en vooruit gekeken naar de belangrijkste trends binnen marketing en communicatie. Lees mee welke vijf trends onze sector op korte termijn zullen beïnvloeden.

      Media
    Lees meer over "Welke mediatrends beïnvloeden onze sector?"
  30. Marketing effectiveness
      News

    Verfijn je mediastrategieën voor een verbeterde marketingeffectiviteit

    • 23-01-24

    Marketingeffectiviteit is het samenspel van diverse communicatie-inspanningen en hun impact op je bedrijfsresultaten. Deze vormen een o zo belangrijk deel van je communicatiesucces. In samenwerking met DPG Media brengt UBA een whitepaper die de belangrijkste facetten van marketingeffectiviteit in beeld brengt.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Verfijn je mediastrategieën voor een verbeterde marketingeffectiviteit"