-
Kan AI inclusieve marketing stimuleren?
Johan van Mol, oprichter van No-Kno, belichtte tijdens een 60 minutes sessie hoe artificiële intelligentie (AI) kan worden ingezet om inclusie te bevorderen. Deze sessie bood waardevolle inzichten in hoe AI kan bijdragen aan het dichten van representatiekloven in visuele inhoud, taal en toegankelijkheid, met oog voor de beperkingen en ethische uitdagingen.
-
Als chocolade rijmt met duurzaamheid
“Wat als een reep chocolade de wereld kan veranderen?” Dat is de vraag die Salvatore Iannello, CEO van Galler beantwoordt op het evenement Orbit by PUB XP. De man beschrijft zichzelf als een adolescent. Dus toen hij gevraagd werd zijn ervaring te delen op een event met als thema 'Forever Young', liet het antwoord niet lang op zich wachten. Als voorproefje kan je alvast lezen wat Galler op het pad van duurzaamheid bracht.
-
Hoe jongeren de regels van duurzame marketing veranderen
Veel jonge consumenten zijn zich bewust van de uitdagingen waar de planeet voor staat en willen de toekomst van communicatie vormgeven door prioriteit te geven aan duurzame ontwikkeling. Joeri Van den Bergh, een internationale expert in generatiemarketing, beheerst de dynamische wereld van Generatie Z en eco-kid-liefhebbende Alpha's. Hij zal spreken op de 7e editie van de conferentie Orbit by PUB XP op 20 november. We vroeg en hem of jongeren niet worden uitgesloten van het creëren en implementeren van duurzame marketing.
-
De belangrijke stem van jongeren in het bestuur
Hoe kan governance bijdragen aan het laten horen van de stem van jongeren op de plekken waar het telt, vanuit een intergenerationeel perspectief? Deze vraag zal Vincent Truyens beantwoorden tijdens de 7de editie van de conferentie 'Orbit by PUB XP', op 20 november aanstaande. Als partner van het evenement geeft UBA 50 gratis plaatsen weg aan haar leden.
-
De toekomst is vrouwelijk: van gelijkheid naar innovatie
In de dynamiek van onze snel evoluerende wereld, doordrenkt van innovatie en vooruitgang, doemt een cruciale noodzaak op: de feminisering van onze maatschappij. Vaak blijft het gesprek beperkt tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen, maar de diepgewortelde kloof strekt zich uit tot essentiële domeinen zoals productontwerp, femtech en vrouwelijke gezondheidszorg.
-
Houd je merk relevant voor nieuwe en toekomstige ouderen
Dit artikel belicht verschillende aspecten rond merkentrouw bij oudere generaties. Ontdek de sleutels tot succes.
-
Waarom een expliciete inclusieve campagne geen goed idee is
In een context waarin het begrip diversiteit snel evolueert, staan marketing en communicatie voor een grote uitdaging: authentieke inclusie. Het is geen modewoord, maar een middel om een steeds diverser publiek te bereiken. Meer weten?
-
De marcom sector stimuleert Diversity, Equity & Inclusie in hun bedrijven
UBA zet zich in om Diversity, Equity en Inclusion (DE&I) in de communicatiesector te bevorderen, in samenwerking met ACC, BAM, Creative Belgium en UMA. De 5 verenigingen bundelen hun krachten om de rol en het belang van DE&I in de hele sector te benadrukken en nodigen hun leden uit om deel uit te maken van dit engagement. Op die manier kunnen we samen een positieve impact creëren op de maatschappij.
-
Is uw mediaplanning inclusief? (2/2)
Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.
-
Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)
Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.
-
Hoe kijkt generatie Z naar diversiteit?
Gen Z is de meest diverse generatie en dat beperkt zich niet tot etnische achtergrond. Post-millennials zijn niet bang om maatschappelijke thema's aan te snijden en met gendernormen nemen ze het niet te nauw. Belgisch sportjournalist Aster Nzeyimana zei onlangs nog in DS Weekblad dat "de macho's van hun voetstuk zijn gevallen". Hij verwees daarmee naar de opkomst van de 'antimacho', een meer non-binaire voorstelling van schoonheid die het hart van generatie Z heeft veroverd. Als geen ander uit generatie Z zich in in elkaar overvloeiende gendergrenzen, etnische diversiteit, niet-traditionele relaties, andersvaliden en ga zo maar door.
-
Van customer-centric naar community-centric
Een inclusieve werkplek zorgt voor een beter consumenteninzicht en een betere consumentenreflectie en helpt merken zich als dusdanig beter positioneren. Duidelijk? Niet voor iedereen. PUB laat daarom het woord aan Havas, TBWA, Happiness en 20Something. En zij willen koste wat kost bewijzen dat merken en bureaus weldegelijk inspanningen leveren op dit gebied.
-
Marktonderzoek met aandacht voor D&I leidt tot effectievere reclame
Merken wordt vaak verweten dat ze de realiteit van de samenleving niet voldoende zouden weerspiegelen. Inderdaad, het tonen van slanke, blanke mensen was lang de norm in reclamecampagnes. Intussen is er al heel wat aan het evolueren, maar niet alle merken staan voldoende stil bij het effect van hun communicatie op de individuele consument. In dit artikel bekijken we het thema vanuit de hoek van het marktonderzoek en geven we enkele “best practices” over hoe ook marktonderzoek kan bijdragen tot de effectiviteit van reclame.
-
Merken & Sustainabilty: Member case Matexi
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Matexi aan Marie-Ann De Wilde, Marketing Manager
-
Merken & Sustainability: Member case Ikea
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Ikea aan Gregory Bauduin, Marketing Manager.
-
Merken & Sustainability: Member case Viessmann
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Viessmann aan Niels Vermylen, Marcom Manager.
-
Diversity & Inclusion Guide: “Weg met de bingo-diversiteit”
De Diversity & Inclusion Guide van UBA, UMA, ACC en VIA telt 12 stappen voor een diversiteits- en inclusiebeleid, van creatief proces en merkpositionering tot campagneresultaten. PUB gaat hierover in gesprek met Yasmien Naciri (LDV) en Catherine Castille (Bonka Circus)
-
Merken & Sustainability: Member case Upgrade Estate
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Upgrade Estate aan Nele Van Damme, co-CEO en founder. Nele ontving in februari de Award "Sustainability Professional 2022"
-
Verzamel relevante inzichten voor uw inclusieve strategie - de 3 tips van Kantar
In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC, UMA en PUB belichten we elke maand 1 van de 12 stappen. Stap 2: Strategic Insight & Data.
-
Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner
In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC en PUB zullen we elke maand 1 van de 12 stappen belichten. Op die manier willen we het topic Diversity & Inclusion vooraan op de agenda zetten en concreet maken. Stap 1: de Business & Brand Challenge.
-
Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success
Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "the road to sustained success" van Special Olympics Belgium. Naast een Gold was deze case goed voor een Grand Sustained Award, als gevolg van het langetermijnsucces dat dit merk op het Effie-podium boekt.
-
UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence
U werkt voor een merk. U bent zelf ook een merk. Storytelling is een erg krachtige business tool in dit digitale tijdperk en levert een meerwaarde voor zowel uw brand als uw personal branding.
-
Diversity & Inclusion: waar staan we in de Belgische marketing sector?
In het land der blinden is eenoog koning
De D&I Census peilt naar de status van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche. De Belgische resultaten werden recent bekend gemaakt. Het onderzoek brengt belangrijke uitdagingen aan het licht op het gebied van gezinssituatie, leeftijd en geslacht, maar ook geaardheid, etniciteit en handicap. Op veel vlakken is er nog altijd sprake van discriminatie en ongelijkheid in de wereld, ook in de Belgische marketingindustrie. -
Nieuwe Guideline: Maak werk van diversiteit en inclusie in het creatieve proces
Diversiteit en Inclusiviteit: iedereen in de marketingwereld heeft er de mond van vol en beseft dat we er dringend werk van moeten maken. Weinigen weten hoe ze er concreet aan moeten beginnen. Met de “Diversity & Inclusion Guide willen UBA, ACC en UMA u hiermee graag helpen.
-
Neem deel aan de allereerste wereldwijde meting van diversiteit en inclusie in de marcomsector
De drie sectorverenigingen UBA, ACC en UMA moedigen de marcomsector aan deel te nemen aan het wereldwijde onderzoek naar diversiteit en inclusie, op initiatief van de World Federation of Advertisers (WFA).
-
Automatisatie bedreigt inclusie, diversiteit & integratie
Automatisatie en het toenemend gebruik en belang van algoritmes, AI en machine learning houdt een risico in op vlak van inclusie, etnische en genderdiversiteit en sociale integratie in bedrijven en maatschappij. En dus ook een risico op imago- of merkschade. Een risico dat veel adverteerders misschien vaak niet correct inschatten.
-
WFA publiceert gids voor diversiteit en inclusie
Diversiteit en inclusie in marketing en communicatie zijn een prioriteit voor UBA en WFA. En dat is vooral nu het geval. Tijden zijn moeilijk voor iedereen, maar we zien dat ze voor minderheden nog moeilijker kunnen zijn.
-
UBA partner van UN Women 'Unstereotype Alliance'
New York, 5 juni 2019 - Op de hoofdzetel van de United Nations in New York werd UBA officieel als partner aanvaard van de 'Unstereotype Alliance'.
-
Dalilla Hermans en Jozefien Daelemans over unstereotype advertising
"Probeer zo breed mogelijk te denken en je eigen denkkaders uit te dagen. Dat is belangrijk. Word je ervan bewust dat je blinde vlekken hebt. Dan kun je er iets aan veranderen. Dat is de hele kern."
-
Unstereotype Communication bij CSA: Gelijkheid, diversiteit en inclusie
Gelijkheid, diversiteit en inclusie vormen de rode draad in de dagelijkse activiteiten van de CSA. Het zijn drie kernwaarden op basis waarvan de diensten van audiovisuele media worden gecontroleerd of gereguleerd, maar die eveneens een rol spelen in de verschillende activiteiten in de nasleep van die controle. Zo komt het dat in de onderzoeken van de CSA zoveel aandacht wordt besteed aan gelijkheid, diversiteit en inclusie, die de drijvende kracht vormen achter haar politiek van internationale samenwerking, sensibilisering en dialoog met andere actoren in de sector. Een opinie door Joëlle Desterbecq.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina