-
Sleutelelementen voor een impactvolle samenwerking met influencers
Tijdens de Exchange Community Content benadrukten Kel Wouters (influencer marketingstrateeg bij So Buzzy), Bart Van den Brande (expert digitale mediawetgeving bij Sirius Legal) en Jaël Ost (influencer en content creator) het belang van duurzame en authentieke samenwerkingen. Ze deelden waardevolle inzichten over het omgaan met regelgeving, het opbouwen van vertrouwen en het effectief benutten van influencerperspectieven.
-
Welke kansen bieden virtuele influencers voor merken?
Virtuele influencer marketing ontwikkelt zich razendsnel. Dankzij vooruitgang in artificiële intelligentie (AI), augmented reality (AR), virtual reality (VR) en 3D-modellering ontstaat een nieuwe soort influencer: virtuele wezens. Deze AI-gestuurde personages veranderen merkstrategieën, zoals Iva Filipovic, Senior Experience Consultant bij Emakina, een EPAM-bedrijf, illustreert met inspirerende voorbeelden.
-
Geven reisinfluencers genoeg zichtbaarheid aan merken?
Influencers zijn een onmisbaar marketinginstrument geworden, ook in de reissector. Maar hoe effectief zijn ze in het promoten van bestemmingen en reismerken? Uit een studie van Arteveldehogeschool blijkt dat influencers soms te veel de aandacht naar zichzelf trekken, waardoor de commerciële boodschap ondergesneeuwd raakt.
-
UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: Haystack, Renson en Skechers
Deze drie bedrijven kozen ervoor om de dynamische UBA-community te vervoegen. Wat onze leden gemeen hebben, is de ambitie om te bouwen aan de groei van hun merk en het verlangen om te connecteren met andere bedrijven. De aantrekkingskracht van de UBA Academy en de inspiratie die gehaald wordt uit onze evenementen en communities staat buiten kijf.
De UBA community telt vandaag 384 lidbedrijven. -
Hoe bereid je je organisatie voor op de toekomst van digitale marketing?
Aan het woord, Peter Depypere van Element61. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding “Hoe gebruik je de nieuwe AdTech- en MarTech-oplossingen?”.
-
Media budgetten 2025: Trends, challenges en opportuniteiten
De World Federation of Advertisers (WFA) en Ebiquity hebben hun nieuwste Media Budgets Survey voor 2025 uitgebracht, waarin een gedetailleerd beeld wordt gegeven van hoe wereldwijde adverteerders omgaan met het veranderende medialandschap. Met inzichten van 134 wereldwijde merkenleiders, waaronder 7 van de 10 grootste adverteerders ter wereld, en een gecombineerd jaarlijks advertentiebudget van $66 miljard, werpt het onderzoek licht op de verschuivende prioriteiten en uitdagingen die mediaplannen voor het komende jaar vormgeven. Het volledige rapport is exclusief beschikbaar voor UBA-leden.
-
Wat zijn de belangrijkste marketingtrends voor 2025?
De marketingwereld staat in 2025 voor een enorme verandering. Van het omarmen van generatieve AI tot het integreren van duurzaamheid in kernstrategieën, marketeers worden geconfronteerd met nieuwe kansen en uitdagingen. De opkomst van creator-economieën, veranderende medialandschappen en demografische verschuivingen vereisen een innovatieve manier van denken en aanpassingsvermogen. Dit artikel vat de belangrijkste trends samen die marketeers in de gaten moeten houden, zoals beschreven in Kantar’s Marketing Trends 2025-rapport.
-
Kan AI inclusieve marketing stimuleren?
Johan van Mol, oprichter van No-Kno, belichtte tijdens een 60 minutes sessie hoe artificiële intelligentie (AI) kan worden ingezet om inclusie te bevorderen. Deze sessie bood waardevolle inzichten in hoe AI kan bijdragen aan het dichten van representatiekloven in visuele inhoud, taal en toegankelijkheid, met oog voor de beperkingen en ethische uitdagingen.
-
Belangrijke trends die de toekomst van media bepalen
De media-industrie ondergaat een transformatie door technologische vooruitgang, veranderend consumentengedrag en wereldwijde concurrentie. Bart De Pauw (foto), Chief Business Intelligence Officer bij Group M, besprak belangrijke trends tijdens een UBA Exchange Community Media. Ontdek de belangrijkste uitdagingen en opportuniteiten hier.
-
De evolutie van crossmediale studies met het Halo-project
Vorige week vond de jaarlijkse "CIM-sessie" plaats, georganiseerd door CommPass. Deze sessie staat bekend als de niet te missen afspraak voor media- en reclameprofessionals en bood dit jaar een grondige update over de recente vooruitgangen op het gebied van mediabereikmetingen. Luc Eeckhout, media-expert bij UBA, gaf meer uitleg over het Halo-project van de World Federation of Advertisers (WFA) om de uitdagingen van cross-mediale metingen aan te gaan.
-
Hoe conversationele AI de klantervaring transformeert
Jelle Plass, Experience Strategist bij iO, deelde inzichten tijdens een "60 minutes" sessie over AI-conversationele zoektechnologie. Ontdek hoe deze technologie klantinteracties herdefinieert, klantreizen optimaliseert en bedrijven versterkt.
-
Einde van alcoholreclame op TikTok en Snapchat
Met de opkomst van nieuwe marketingvormen en de invloed van sociale media op jongeren versterkt de Raad voor Reclame, samen met de alcoholsector, zijn engagement. De nieuwe conventie markeert enkele belangrijke mijlpalen: een verbod op alcoholreclame op TikTok en Snapchat, strengere beperkingen rond scholen, een nieuwe slogan en strengere regels voor influencers. Deze ambitieuze maatregelen gaan in op 1 januari 2025 en zijn gericht op de bescherming van jongeren en het reguleren van communicatie voor een verantwoord alcoholgebruik.
-
De cruciale rol van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame in België
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) is het zelfregulerende controleorgaan van de reclamesector in België. Opgericht in 1974, heeft de JEP als missie om te verzekeren dat de inhoud van reclameboodschappen in overeenstemming is met de wettelijke en zelfregulerende bepalingen. De JEP heeft twee belangrijke rollen: een preventieve rol, advies vòòr de verspreiding van reclame, en een sanctionerende rol, na de verspreiding van reclame.
-
Hoe agentschappen generatieve AI gebruiken
UBA speelt in op de noden van haar leden met 3 online sessies over artificiële intelligentie. Ishan Chatterjee, vice-president bij R3, beet de spits af met een presentatie die de focus legde op hoe agentschappen gebruik maken van generatieve AI (Gen AI). Hij besprak adoptietrends, kosten, juridische implicaties en de impact voor adverteerders. Ontdek de belangrijkste inzichten uit deze sessie.
-
De Digital Benchmark 2024 komt eraan
De countdown is begonnen. UBA lanceert binnenkort, samen met United Media Agencies (UMA), de jaarlijkse Digital Benchmark-enquête. Deze studie biedt een diepgaand inzicht in de netto digitale mediabestedingen in België. Net zoals voorgaande jaren zal UBA haar leden uitnodigen om bij te dragen aan deze enquête. Als beloning ontvangen alle deelnemers een exclusief rapport met belangrijke inzichten over de digitale mediamix binnen hun eigen sector.
-
Samenwerken voor succes
Sterke samenwerking tussen de adverteerder en zijn bureau vormt de basis van een succesvolle marketingcampagne. Om deze partnerschappen te verbeteren, introduceerde PitchPoint een evaluatiemethode die beide partijen helpt bij het optimaliseren van hun samenwerking. Na 1.431 interviews en analyses van 246 relaties biedt dit systeem waardevolle inzichten die we hieronder samenvatten, volgens de analyse van Chris van Roey, PitchPoint.
-
Hoe stel je een roadmap op voor je digitale marketingstrategie?
Aan het woord, Cedric Cauderlier van Mountainview. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding “Wat zijn de pijlers van een goede digitale marketingstrategie?”.
-
UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: De Kringloopwinkel, Europabank en Mastercard
Deze drie bedrijven kozen ervoor om de dynamische UBA-community te vervoegen. Wat onze leden gemeen hebben, is de ambitie om te bouwen aan de groei van hun merk en het verlangen om te connecteren met andere bedrijven. De aantrekkingskracht van de UBA Academy en de inspiratie die gehaald wordt uit onze evenementen en communities staat buiten kijf.
De UBA community telt vandaag 384 lidbedrijven. -
Hoe optimaliseer je je website of app voor de lancering?
Aan het woord, Vicky De Mesmaecker. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding “Hoe kan u via design thinking de klant centraal stellen?”.
-
De rol van NPS en vertrouwen in het versterken van klantloyaliteit... en van je winst
In het hedendaagse bedrijfslandschap is klantloyaliteit een cruciale factor voor langdurig succes. De Net Promoter Score (NPS) is populair geworden als een instrument om deze loyaliteit te meten, maar er ligt een dieper verhaal achter hoe NPS samenwerkt met klantgedrag. Naast de score zelf, is het begrijpen van de rol van vertrouwen essentieel om loyaliteit om te zetten in echte bedrijfsresultaten, zoals hogere verkoopcijfers en winst. Dit artikel onderzoekt hoe NPS en vertrouwen samenwerken om klantloyaliteit te verbeteren, wat leidt tot duurzame groei.
-
Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?
Hoe staat het met de strijd tegen greenwashing? Een recente studie uitgevoerd door GiveActions in samenwerking met RMB en JCDecaux werpt nieuw licht op de reclamepraktijken in België. Door 12.950 advertenties uit 2023 te analyseren, blijkt dat bijna één op de tien advertenties (9,2 %) milieubeweringen bevat, wat een bemoedigend teken is van een groeiende interesse in duurzaamheid. Toch blijkt dat 39,2 % van deze advertenties het risico loopt op greenwashing, wat wijst op een dringende noodzaak aan meer precieze en transparante communicatie.
-
Elodie Derie vervoegt het UBA-team
Sinds oktober is Elodie Derie aan de slag als Event en Communicatie Coördinator bij UBA.
-
CIM breidt OOH-studie uit naar retail en innoveert met de integratie van wifi-data
Het CIM heeft de scope van zijn out-of-home-studie sinds dit najaar verbreed naar de retailsector. Naast de reclameborden op straat, in treinstations en in de metro, meet het voortaan ook digitale schermen in winkelcentra en verkooppunten. Met dank aan wifi-sensoren die het aantal voorbijgangers meten. Joëlle Defossez (foto), projectmanager bij het CIM, geeft uitleg.
-
Waarom is data protection cruciaal in de huidige tijd?
Aan het woord, Bart Van den Brande van Sirius Legal. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe persoonsgegevens correct en wettelijk beheren?”.
-
Artificiële intelligentie: opleidingen en tools voor marketing en communicatie
UBA stelt een reeks hulpmiddelen ter beschikking om marketing- en communicatieprofessionals te begeleiden bij het integreren en gebruiken van artificiële intelligentie (AI) binnen hun teams en organisaties. Gaande van online sessies tot Master Classes en guidelines. Ontdek wat UBA concreet voor jou in petto heeft.
-
Hoe kan AI digitale reclame ondersteunen in een wereld zonder third-party cookies?
Digitale reclame evolueert snel, vooral door strengere privacyregels en de afname van third-party cookies. AI speelt een cruciale rol bij het herdefiniëren van de connecties tussen merken en hun doelpubliek.
-
Gegevensbescherming in het tijdperk van AI: uitdagingen voor marketing- en communicatieprofessionals
In een tijdperk waarin artificiële intelligentie (AI) marketing ingrijpend verandert, wordt gegevensbescherming steeds belangrijker. AI biedt mogelijkheden voor diepgaande personalisatie en optimalisatie van klantinteracties, maar brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van naleving van wetgeving, cybersecurity en gebruikerservaring. Marketeers moeten daarom zorgvuldig navigeren in deze complexe omgeving om optimaal gebruik te maken van AI en tegelijkertijd de privacy van gebruikers te waarborgen.
-
Valérie Morfitis (Unilever), Toerisme Oostende & Just Russel winnaars Belgian Marketing Awards
Valérie Morfitis (Unilever), Toerisme Oostende en Just Russel zijn de winnaars in de drie categorieën van The Belgian Marketing Awards. De laureaten van de vijfde editie werden bekend gemaakt tijdens een feestelijke avond op 6 november bij Deloitte.
-
Valérie Morfitis genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year
Als Global Media Director bij Unilever heeft Valérie Morfitis de voorbije decennia de transformatie van marketing en media vanop de eerste rij meegemaakt én vormgegeven. Voor wie haar scherpe kijk op de toekomst van marketing kent, is haar nominatie voor de Marketing Leader(ship) of the Year geen verrassing.
-
Just Russel genomineerd voor Young Marketing Company of the Year
Door wetenschappelijke inzichten op een hoogst klantgerichte manier te koppelen aan technologische vernieuwing, brak Just Russel op korte tijd helemaal door in de markt van honden- en kattenvoeding. De innovatieve formule gebouwd op data en personalisering resulteerde in razendsnelle groei in binnen- én buitenland. En in een welverdiende nominatie voor de Young Marketing Company of the Year Award.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 66
- Volgende pagina