Knowledge Hub > All News

  1. value based pricing.jpg
      News

    Leer de kneepjes van value-based pricing

    • 09-07-24

    Stijgende materiaalprijzen en arbeidskosten, dalende koopkracht, hevige concurrentie en hoge promotionele druk: geen wonder dat veel bedrijven in de huidige economie worstelen met hun prijsstelling. Helaas bestaat er niet iets als een kant-en-klare formule om op terug te vallen. Inzicht in je merken, producten, markt en klanten is onontbeerlijk als je je prijzen precies juist wil zetten. Een prijsstrategie ontwikkelen zonder die kennis is als een huis bouwen op drijfzand. Een op inzicht gebaseerde methode zoals value-based pricing is niet de makkelijkste om te implementeren, maar is op langere termijn zeker de moeite waard. Hierdoor kun je je prijspotentieel maximaliseren, vooral als je een sterk merk hebt, met een lagere prijselasticiteit tot gevolg. Een succesvolle merk- en prijsstrategie op de lange termijn in 5 stappen? Ontdek hieronder hoe.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Leer de kneepjes van value-based pricing"
  2. Olympics and advertising.jpg
      News

    Olympische Spelen 2024: wat je als merk moet weten

    • 08-07-24

    Binnenkort is het weer zover: de Olympische Spelen zullen plaatsvinden van 26 juli tot en met 13 augustus 2024 in Parijs. Dit grootse evenement brengt mensen van over de hele wereld samen en biedt officiële sponsors een unieke kans om hun merk te promoten. In aanloop ervan is het nuttig om de regels even te herhalen die gerespecteerd moeten worden in commerciële campagnes.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Olympische Spelen 2024: wat je als merk moet weten"
  3. influencer-market-study-belgium.jpg
      News

    Virtuele influencers winnen terrein

    • 08-07-24

    Digitale influencermarketing krijgt een nieuwe vorm. Dankzij vooruitgangen in artificiële intelligentie, augmented reality, virtual reality en 3D-modellering neemt een nieuw soort influencer het voortouw: virtuele influencers. Iva Filipovic, Senior Experience Consultant bij Emakina, een EPAM-bedrijf, vertelt je meer over dit topic aangevuld met relevante cases voor merken.

      Content
    Lees meer over "Virtuele influencers winnen terrein"
  4. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zijn de belangrijkste drijfveren voor vraagkracht?

    • 08-07-24

    Aan het woord, Sana Hussain van Kantar. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Welke belangrijke brand equity pijlers moet je meten en tracken om je merkprestaties te beoordelen?"

    Key pillars to measure brand strenght Video 2 - playbutton

    Lees meer over "Wat zijn de belangrijkste drijfveren voor vraagkracht?"
  5. New members.jpg
      News Announcement

    UBA verwelkomt 4 nieuwe leden: Bosch Siemens Hausehold Geräte, CFE Group, Digi Belgium en Groupe SEB

    • 05-07-24

    Deze vier bedrijven kozen ervoor om de dynamische UBA-community te vervoegen. Wat onze leden gemeen hebben, is de ambitie om te bouwen aan de groei van hun merk en het verlangen om te connecteren met andere bedrijven. De aantrekkingskracht van de UBA Academy en de inspiratie die gehaald wordt uit onze evenementen en communities staat buiten kijf.

    De UBA community telt vandaag 384 lidbedrijven.

    Lees meer over "UBA verwelkomt 4 nieuwe leden: Bosch Siemens Hausehold Geräte, CFE Group, Digi Belgium en Groupe SEB"
  6. Pitching.jpg
      News

    Is groei ook een van je bedrijfsobjectieven?

    • 04-07-24

    Uit recent onderzoek van de Lions State of Creativity 2024 blijkt dat bedrijven met sterke bureaurelaties 4,6 keer betere groei voorspellen in 2024 dan bedrijven met zwakkere bureaurelaties. Het begrijpen en verbeteren van de samenwerking met je bureau is dus essentieel voor het bereiken van groei.

    Lees meer over "Is groei ook een van je bedrijfsobjectieven?"
  7. 20240409_cim_Stefan_Lameire.jpg
      News

    Het CIM wordt "customer centric"

    • 02-07-24

    Het jaar 2024 markeert een keerpunt voor het CIM, met een diepgaande transformatie. “Onze missie is herzien met als doel onze stakeholders - media, adverteerders en bureaus - te ondersteunen bij het realiseren van hun impact en groei, met als belangrijkste doel waarde toe te voegen aan het lokale ecosysteem”, legt Stefan Lameire, voorzitter van het CIM, uit.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Het CIM wordt "customer centric""
  8. Streaming.jpg
      News

    ToVA (CIM) ondersteunt het lokale ecosysteem met video

    • 02-07-24

    Eind 2022 introduceerde het CIM ToVA (Total Video Advertising), een strategische planner voor video. Het doel? Het integreren van TV en online video in één tool voor het plannen van reclamecampagnes.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "ToVA (CIM) ondersteunt het lokale ecosysteem met video"
  9. Measurement.jpg
      News

    CIM ONE: beter meten in vijf stappen

    • 01-07-24

    Tegen 2026 zal het CIM evolueren van afzonderlijke mediastudies naar één centrale crossmedia-studie: CIM ONE. Het doel is om een holistisch en geïntegreerd begrip van mediaconsumptie te bieden. Het CIM volgt hiervoor de filosofie van het “Northstar”-project van de World Federation of Advertisers (WFA), waaraan het actief deelneemt via UBA.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "CIM ONE: beter meten in vijf stappen"
  10. CIM
      News

    Het CIM, scheidsrechter van het bereik van de media in België

    • 28-06-24

    Sinds de oprichting in 1971 heeft het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) als doelstelling betrouwbare en onpartijdige bereikgegevens te verstrekken voor verschillende media: de pers, radio, televisie, internet, out-of-home en digitaal. Binnenkort zal ook de bioscoop zich weer bij deze lijst voegen. Deze essentiële taak voor de sector wordt ondersteund door de 150 leden van het CIM, afkomstig uit drie groepen: adverteerders, media en media agentschappen.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Het CIM, scheidsrechter van het bereik van de media in België"
  11. Orlando_Wood_EDIT 6B MIX LOUDER.00_00_28_20.Still005.jpg
      News Insight

    Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date

    • 25-06-24

    Orlando Wood, toonaangevend expert in creativiteit in reclame, zal een van onze hoofdsprekers zijn op UBA Media Date op 27 augustus in Dolce La Hulpe. Zijn presentatie, "The learnings on creative effectiveness", zal onderzoeken hoe verschillende reclamebenaderingen de aandacht van het publiek trekken en zakelijke resultaten bevorderen.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Orlando Wood over creativiteit in reclame op UBA Media Date"
  12. AI-implementation-team.jpg
      News

    Hoe integreer je artificiële intelligentie succesvol in jouw team en organisatie?

    • 25-06-24

    Op 12 juni 2024, tijdens de Exchange Community Data & Technology, deelden Iva Filipović, Senior Experience Consultant bij Emakina, en David Grunewald, AI Strategist en trainer in digitale strategie, hun inzichten over de integratie van AI in marketing- en communicatieteams en organisaties. Deze experts bespraken met adverteerders de beste praktijken om optimaal gebruik te maken van AI en hoe je de uitdagingen die inherent zijn aan de implementatie ervan kan overwinnen.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe integreer je artificiële intelligentie succesvol in jouw team en organisatie?"
  13. Nouveau slogan boissons alcool.jpg
      News

    Nieuwe educatieve slogan van kracht in de alcoholsector

    • 25-06-24

    Vanaf 1 juli 2024 is de nieuwe educatieve boodschap " Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid" verplicht in commerciële communicatie voor dranken die alcohol bevatten. Dit initiatief is ontstaan uit een samenwerking tussen de alcoholsector, het Communicatie Centrum, UBA, Comeos, Horeca Brussel, Horeca Vlaanderen en Horeca Wallonië.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuwe educatieve slogan van kracht in de alcoholsector"
  14. sport-media-2024.jpg
      News

    5 mediatrends voor winst bij sportevenementen

    • 24-06-24

    Nu het Europees Kampioenschap Voetbal 2024 is begonnen en de Olympische Spelen van Parijs voor de deur staan, presenteren Publicis Groupe en Dynata de eerste resultaten van het onderzoek 'Summer of Sports'. Een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 3.000 Belgen, dat de verwachtingen op sportgebied voor deze zomer onderzoekt, de redenen voor deze verwachtingen en de manieren waarop de belangrijkste evenementen zullen worden gevolgd. Cruciale informatie voor merken om een succesvolle mediastrategie te ontwikkelen.

      Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "5 mediatrends voor winst bij sportevenementen"
  15. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wanneer is instore communication relevant?

    • 24-06-24

    Aan het woord, Valerie Vander Haeghen. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe overtuig je je shoppers met sterke instore communicatie?"

    Instore communication 2 playbutton

    Lees meer over "Wanneer is instore communication relevant?"
  16. Bruno_Liesse.jpg
      News

    De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang

    • 21-06-24

    Het is moeilijk om "Cannes" samen te vatten vanwege de diversiteit en de fragmentatie van de steeds toenemende prijzen. Het is ook onmogelijk om alle prijzen op te sommen en dat is sowieso niet erg interessant, maar de conferenties en sessies bieden boeiende inhoud met enkele rode draden die deze onderwerpen verbinden. Bruno Liesse, terug van de Croisette, geeft een overzicht van de meest opvallende thema’s.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "De Cannes Lions 2024: een jaar van overgang"
  17. BMA Award
      News

    Jury Belgian Marketing Awards bekendgemaakt

    • 20-06-24

    De jury die dit jaar de Belgian Marketing Awards zal verkiezen, is bekend. Ze telt 13 leden en staat onder leiding van Koen Verwee, CEO van Mediahuis en man met een rijk marketingverleden.

    Lees meer over "Jury Belgian Marketing Awards bekendgemaakt"
  18. Denford_crop.png
      News Insight

    Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?

    • 17-06-24

    Tom Denford, een toonaangevende autoriteit op het gebied van mediatransformatie en reclame, is één van de sprekers op de UBA Media Date op dinsdag 27 augustus 2024. Het evenement vindt plaats in Dolce La Hulpe.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kunnen duurzaamheidsvraagstukken leiden tot positieve veranderingen in reclame?"
  19. Shopping.jpg
      News Insight

    Hoe groeien FMCG-merken?

    • 17-06-24

    Ondanks een moeilijke omgeving met hoge inflatie en een consument die hiermee probeert om te gaan, waren veel FMCG-merken in staat om de afgelopen 12 maanden significant in volume te groeien. Nog geruststellender is dat nieuwe en jonge merken ook hun zoektocht naar groei in de FMCG-markt konden starten of voortzetten. Ontdek welke groeifactoren belangrijk zijn en welke geen verschil maken.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe groeien FMCG-merken?"
  20. Community_marketing_brand.jpg
      News

    Community marketing voor meer engagement met jouw merk

    • 17-06-24

    Zich richten tot groepen individuen die zijn verzameld rond een merk, een product of een gemeenschappelijk belang is een troef om loyaliteit aan het merk te bevorderen, maar ook om de communities te activeren in media campagnes om een groter publiek te bereiken.

      Content Media
    Lees meer over "Community marketing voor meer engagement met jouw merk"
  21. Pieter Markey_crop.png
      News

    Pieter Markey nieuwe co-voorzitter UBA Exchange Community CMI

    • 17-06-24

    Pieter Markey (Telenet) neemt de fakkel over van Eva Agten (Telenet) en wordt co-voorzitter van de UBA Exhange Community Consumer & Market Insights (CMI). Benieuwd wie Pieter is? Hij stelt zich met veel plezier zelf voor. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Pieter Markey nieuwe co-voorzitter UBA Exchange Community CMI"
  22. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Verkopen op marketplaces: wat is het verhaal van Amazon?

    • 14-06-24

    Aan het woord, Herman Maes. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe verkoop en adverteer ik op online marktplaatsen?"

    E-commerce marketplaces 5 - playbutton

    Lees meer over "Verkopen op marketplaces: wat is het verhaal van Amazon?"
  23. Retail media.jpg
      News Position Paper Charter & Guideline

    Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten

    • 11-06-24

    Retail media wordt een belangrijke trend in marketing en reclame, met het potentieel om zich tot een massamedium te ontwikkelen. De samenwerking tussen UBA, bvA (de Nederlandse bond van adverteerders), en BABM vertegenwoordigt een belangrijke vooruitgang in het landschap van retail media. We streven ernaar een gelijk speelveld te creëren dat transparantie, efficiëntie en veiligheid garandeert voor merken die gebruik maken van retail media. Het resultaat? Een whitepaper over retail media met best pratices.

      Media
    Lees meer over "Retail media: een transparant, efficiënt en veilig ecosysteem opzetten"
  24. Samenwerking team.jpg
      News

    8 tips voor een succesvolle evaluatie van de relatie met jouw agentschap

    • 10-06-24

    ACC publiceerde onlangs haar Pitch Charter, waarin de hoge kosten van het pitchen door bureaus worden belicht. Volgens een studie van ACC wordt ongeveer 10% van de inkomsten van bureaus aan pitches besteed.

      Media
    Lees meer over "8 tips voor een succesvolle evaluatie van de relatie met jouw agentschap"
  25. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zijn de tactieken achter videomarketing?

    • 06-06-24

    Aan het woord, Clo Willaerts. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe kan video jouw conversie verhogen?"
     Videomarketing 4 - playbutton

      Content
    Lees meer over "Wat zijn de tactieken achter videomarketing?"
  26. Gaetano_Palermo_AMMA_DSC0733.jpg
      News

    Gaetano Palermo bekroond tot Media Advertiser of the Year 2024

    • 06-06-24

    UBA wil graag Gaetano Palermo, Head of Brand & Advertising bij Engie, van harte feliciteren met het winnen van de prestigieuze titel "Media Advertiser of the Year" tijdens de AMMA prijsuitreiking die vorige donderdag in Brussel plaatsvond. 

      Media
    Lees meer over "Gaetano Palermo bekroond tot Media Advertiser of the Year 2024"
  27. Dashboard.jpg
      News

    De Media Key Facts 2023 zijn beschikbaar

    • 04-06-24

    De Media Key Facts bieden een essentieel overzicht van de evolutie van de media-investeringen in België en zijn het resultaat van een samenwerking tussen UBA en Nielsen. De gegevens voor het volledige jaar 2023 zijn bijgewerkt en kunnen nu worden geraadpleegd via een dashboard dat toegankelijk is voor UBA-leden.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De Media Key Facts 2023 zijn beschikbaar"
  28. UMA costs pitching
      News Insight

    De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro

    • 03-06-24

    UMA (United Media Agencies) heeft de kosten van mediapitches voor 2023 in kaart gebracht, waarbij de totale uitgave €5,2 miljoen bedroeg. Het onderzoek omvatte de negen grootste UMA-leden. UMA-voorzitter Hugues Rey benadrukte dat deze analyse mogelijk tot optimalisatie van middelen kan leiden, wat zowel agentschappen als adverteerders ten goede komt.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De kostprijs van mediapitches in 2023: 5,2 miljoen euro"
  29. UBA e-news - Sustainable transition.jpg
      News Survey

    Hoe kan je als merk de duurzame transitie bevorderen?

    • 02-06-24

    Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda bij adverteerders, agencies en de media. De echte uitdaging is de consument te overtuigen om te kiezen voor duurzame producten en diensten. VIA onderzocht in samenwerking met Bubka 130 duurzame reclamecampagnes. De belangrijkste insights werden besproken tijdens een VIA-webinar met Wim Vermeulen (Bubka), Veerle Hellemans (VAR) en klimaatwetenschappers van de Universiteit van Oxford. Ontdek hoe je als merk consumentengedrag duuzamer kan maken en hoe je als bedrijf jouw eigen duurzame transitie kan versnellen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe kan je als merk de duurzame transitie bevorderen?"
  30. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe verbreed je je betaalde sociale perspectieven op TikTok ?

    • 01-06-24

    Aan het woord, Joan Lambert. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat moet u weten over betalende campagnes op Snapchat, Pinterest & TikTok?"

    Tiktok playbutton

      Content Media
    Lees meer over "Hoe verbreed je je betaalde sociale perspectieven op TikTok ?"