Knowledge Hub > All News

  1. newmembers_2024.jpg
      News Announcement

    UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: De Kringloopwinkel, Europabank en Mastercard

    • 19-11-24

    Deze drie bedrijven kozen ervoor om de dynamische UBA-community te vervoegen. Wat onze leden gemeen hebben, is de ambitie om te bouwen aan de groei van hun merk en het verlangen om te connecteren met andere bedrijven. De aantrekkingskracht van de UBA Academy en de inspiratie die gehaald wordt uit onze evenementen en communities staat buiten kijf.

    De UBA community telt vandaag 384 lidbedrijven.

    Lees meer over "UBA verwelkomt 3 nieuwe leden: De Kringloopwinkel, Europabank en Mastercard"
  2. NPS.jpg
      News

    De rol van NPS en vertrouwen in het versterken van klantloyaliteit... en van je winst

    • 19-11-24

    In het hedendaagse bedrijfslandschap is klantloyaliteit een cruciale factor voor langdurig succes. De Net Promoter Score (NPS) is populair geworden als een instrument om deze loyaliteit te meten, maar er ligt een dieper verhaal achter hoe NPS samenwerkt met klantgedrag. Naast de score zelf, is het begrijpen van de rol van vertrouwen essentieel om loyaliteit om te zetten in echte bedrijfsresultaten, zoals hogere verkoopcijfers en winst. Dit artikel onderzoekt hoe NPS en vertrouwen samenwerken om klantloyaliteit te verbeteren, wat leidt tot duurzame groei.

      Research & Insights
    Lees meer over "De rol van NPS en vertrouwen in het versterken van klantloyaliteit... en van je winst"
  3. E-news 19.11 Greenwashing.jpg
      News Survey

    Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?

    • 18-11-24

    Hoe staat het met de strijd tegen greenwashing? Een recente studie uitgevoerd door GiveActions in samenwerking met RMB en JCDecaux werpt nieuw licht op de reclamepraktijken in België. Door 12.950 advertenties uit 2023 te analyseren, blijkt dat bijna één op de tien advertenties (9,2 %) milieubeweringen bevat, wat een bemoedigend teken is van een groeiende interesse in duurzaamheid. Toch blijkt dat 39,2 % van deze advertenties het risico loopt op greenwashing, wat wijst op een dringende noodzaak aan meer precieze en transparante communicatie.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?"
  4. Elodie final.png
      News Announcement

    Elodie Derie vervoegt het UBA-team

    • 16-11-24

    Sinds oktober is Elodie Derie aan de slag als Event en Communicatie Coördinator bij UBA.

    Lees meer over "Elodie Derie vervoegt het UBA-team"
  5. Joëlle Defossez - CIM.png
      News

    CIM breidt OOH-studie uit naar retail en innoveert met de integratie van wifi-data

    • 15-11-24

    Het CIM heeft de scope van zijn out-of-home-studie sinds dit najaar verbreed naar de retailsector. Naast de reclameborden op straat, in treinstations en in de metro, meet het voortaan ook digitale schermen in winkelcentra en verkooppunten. Met dank aan wifi-sensoren die het aantal voorbijgangers meten. Joëlle Defossez (foto), projectmanager bij het CIM, geeft uitleg.

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "CIM breidt OOH-studie uit naar retail en innoveert met de integratie van wifi-data"
  6. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Waarom is data protection cruciaal in de huidige tijd?

    • 15-11-24

    Aan het woord, Bart Van den Brande van Sirius Legal. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe persoonsgegevens correct en wettelijk beheren?”.

    Data Protection 2 - playbutton

      Data & Technology
    Lees meer over "Waarom is data protection cruciaal in de huidige tijd?"
  7. AI opleidingen.jpg
      News

    Artificiële intelligentie: opleidingen en tools voor marketing en communicatie

    • 12-11-24

    UBA stelt een reeks hulpmiddelen ter beschikking om marketing- en communicatieprofessionals te begeleiden bij het integreren en gebruiken van artificiële intelligentie (AI) binnen hun teams en organisaties. Gaande van online sessies tot Master Classes en guidelines. Ontdek wat UBA concreet voor jou in petto heeft. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Artificiële intelligentie: opleidingen en tools voor marketing en communicatie"
  8. AI.jpg
      News

    Hoe kan AI digitale reclame ondersteunen in een wereld zonder third-party cookies?

    • 08-11-24

    Digitale reclame evolueert snel, vooral door strengere privacyregels en de afname van third-party cookies. AI speelt een cruciale rol bij het herdefiniëren van de connecties tussen merken en hun doelpubliek.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Hoe kan AI digitale reclame ondersteunen in een wereld zonder third-party cookies?"
  9. Data protection.jpg
      News

    Gegevensbescherming in het tijdperk van AI: uitdagingen voor marketing- en communicatieprofessionals

    • 07-11-24

    In een tijdperk waarin artificiële intelligentie (AI) marketing ingrijpend verandert, wordt gegevensbescherming steeds belangrijker. AI biedt mogelijkheden voor diepgaande personalisatie en optimalisatie van klantinteracties, maar brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van naleving van wetgeving, cybersecurity en gebruikerservaring. Marketeers moeten daarom zorgvuldig navigeren in deze complexe omgeving om optimaal gebruik te maken van AI en tegelijkertijd de privacy van gebruikers te waarborgen.

      Data & Technology
    Lees meer over "Gegevensbescherming in het tijdperk van AI: uitdagingen voor marketing- en communicatieprofessionals"
  10. Belgian Marketing Awards.png
      News Announcement

    Valérie Morfitis (Unilever), Toerisme Oostende & Just Russel winnaars Belgian Marketing Awards

    • 07-11-24

    Valérie Morfitis (Unilever), Toerisme Oostende en Just Russel zijn de winnaars in de drie categorieën van The Belgian Marketing Awards. De laureaten van de vijfde editie werden bekend gemaakt tijdens een feestelijke avond op 6 november bij Deloitte.

    Lees meer over "Valérie Morfitis (Unilever), Toerisme Oostende & Just Russel winnaars Belgian Marketing Awards"
  11. Valérie Morfitis.png
      News Announcement

    Valérie Morfitis genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year

    • 06-11-24

    Als Global Media Director bij Unilever heeft Valérie Morfitis de voorbije decennia de transformatie van marketing en media vanop de eerste rij meegemaakt én vormgegeven. Voor wie haar scherpe kijk op de toekomst van marketing kent, is haar nominatie voor de Marketing Leader(ship) of the Year geen verrassing. 

    Lees meer over "Valérie Morfitis genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year"
  12. Just russel.jpg
      News Announcement

    Just Russel genomineerd voor Young Marketing Company of the Year

    • 31-10-24

    Door wetenschappelijke inzichten op een hoogst klantgerichte manier te koppelen aan technologische vernieuwing, brak Just Russel op korte tijd helemaal door in de markt van honden- en kattenvoeding. De innovatieve formule gebouwd op data en personalisering resulteerde in razendsnelle groei in binnen- én buitenland. En in een welverdiende nominatie voor de Young Marketing Company of the Year Award.  

    Lees meer over "Just Russel genomineerd voor Young Marketing Company of the Year"
  13. Ray & Jules.png
      News Announcement

    Ray & Jules genomineerd voor Young Marketing Company of the Year

    • 30-10-24

    In nog geen vijf jaar tijd slaagde de duurzame Belgische koffiebrander Ray & Jules erin om in de internationale koffie-industrie een geloofwaardig en fossielvrij alternatief te introduceren. De strategie achter het merk bleek cruciaal om de grote jongens in de sector – en vervolgens ook het Steering Committee van de Belgian Marketing Awards – te overtuigen. “Ray & Jules moet niet de grootste zijn, wel de luidste.”

    Lees meer over "Ray & Jules genomineerd voor Young Marketing Company of the Year"
  14. Nobi.png
      News Announcement

    Nobi genomineerd voor Young Marketing Company of the Year

    • 29-10-24

    AI-gedreven, levensreddende zorgtechnologie vermomd als een stijlvolle lamp, die vallen detecteert, voorkomt en voorspelt: geen utopisch scifi verzinsel maar de hartverwarmende realiteit dankzij de scale-up Nobi. Achter het verhaal van haar slimme lamp schuilt een doordachte marketingstrategie, die ook het Steering Committee van de Belgian Marketing Awards niet ontging. Nobi is een van de drie finalisten voor de Young Marketing Company of the Year Award.

    Lees meer over "Nobi genomineerd voor Young Marketing Company of the Year"
  15. Nicolas Lambert.png
      News Announcement

    Nicolas Lambert genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year

    • 29-10-24

    Een van de drie kanshebbers voor de Marketing Leader(ship) of the Year Award luistert naar de naam Nicolas Lambert, ex-CEO van Fairtrade Belgium en auteur van ‘Le marketing peut-il sauver le monde’. Dat hij zijn nominatie vooral een goede zaak vindt omdat de broodnodige duurzaamheidstransitie zo nog wat extra onder de aandacht komt, zegt veel over zijn beweegredenen en authenticiteit.

    Lees meer over "Nicolas Lambert genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year"
  16. Yannick de bievre.png
      News

    Yannick de Bièvre genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year

    • 29-10-24

    De CMO van één van de grootste adverteerders van het land is per definitie een leader, niet? Yannick de Bièvre combineerde dat de afgelopen twee jaar ook met de rol van transformator. Maak kennis met een van de drie genomineerden voor Marketing Leader(ship) of the Year.

      Content
    Lees meer over "Yannick de Bièvre genomineerd voor Marketing Leader(ship) of the Year"
  17. Global trend report_ipsos.jpg
      News

    9 consumententrends ontcijferd

    • 22-10-24

    In de snel veranderende markt van vandaag is het begrijpen van opkomende trends geen luxe meer, maar een noodzaak voor succes. Hoewel het voorspellen van de toekomst met absolute zekerheid onmogelijk blijft, biedt Ipsos Global Trends 2024 waardevolle inzichten in de krachten die het consumentengedrag vormgeven. Het rapport, gebaseerd op data uit een enquête bij 50.000 consumenten die 74% van de wereldbevolking en 90% van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen, onthult negen belangrijke trends en bijbehorende kansen voor Belgische bedrijven.

      Research & Insights
    Lees meer over "9 consumententrends ontcijferd"
  18. Newsletter_20241022_EC_Cookieless_Picture.jpg
      News

    Is jouw mediastrategie klaar voor een cookieloze wereld?

    • 21-10-24

    Afgelopen zomer kondigde Google een verrassend nieuwtje aan: third-party cookies zullen uiteindelijk niet worden afgeschaft. Zelfs als Google third-party cookies niet uitfaseert, doet dat niets af aan het feit dat de marketing- en communicatiesector op het gebied van privacy moet blijven nadenken over hoe gegevens veilig gebruikt kunnen worden om de juiste consumenten te bereiken. First-party data blijven een prioriteit. Tijdens de UBA Exchange Community van 16 oktober, deelden industrie-experts hun kennis en inzichten om samen met adverteerders een antwoord te formuleren op deze vraag: Hoe goed is jouw mediastrategie voorbereid op een wereld zonder cookies?

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Is jouw mediastrategie klaar voor een cookieloze wereld?"
  19. Alcohol covenant 2024.jpg
      News

    De alcoholsector zet zich in voor verantwoorde reclame en betere bescherming van jongeren

    • 21-10-24

    De Raad voor Reclame, samen met de verschillende actoren van de sector van alcoholhoudende dranken in België, hebben besloten om hun engagementen op het gebied van marketing te versterken. Deze nieuwe regels zijn vastgelegd in een conventie die door de hele sector is ondertekend, met als belangrijkste doel jongeren beter te beschermen tegen de gevaren van overmatig alcoholgebruik. Deze nieuwe conventie is ook beter afgestemd op de nieuwe vormen van marketing.

      Brand Strategy
    Lees meer over "De alcoholsector zet zich in voor verantwoorde reclame en betere bescherming van jongeren"
  20. Albert Heijn_crop.png
      News

    Albert Heijn genomineerd voor Marketing Company of the Year

    • 21-10-24

    In 14 jaar tijd is Albert Heijn meer dan een challenger geworden in Vlaanderen. Daar zit ook de marketing- en communicatieaanpak voor iets tussen. We gingen in gesprek met Els Lagrou, Marketing en Communicatie Directeur bij een van de drie genomineerden voor Marketing Company of the Year.

      Content
    Lees meer over "Albert Heijn genomineerd voor Marketing Company of the Year"
  21. Eneco_crop.png
      News

    Eneco genomineerd voor Marketing Company of the Year

    • 21-10-24

    Een bedrijf dat er een volkomen transparante en zeer ambitieuze duurzaamheidsmissie op nahoudt, kan al zijn stakeholders recht in de ogen kijken. Eneco, genomineerd voor de Marketing Company of the Year Award, is zo’n bedrijf. En dus kan het marketingteam voluit inzetten op verdieping, via allerlei samenwerkingen en steeds op een consistente manier.

    Lees meer over "Eneco genomineerd voor Marketing Company of the Year"
  22. Toerisme Oostende_crop.png
      News

    Toerisme Oostende genomineerd voor Belgian Marketing Company of the Year

    • 21-10-24

    Gaat de award voor Belgian Marketing Company of the Year dit jaar naar ‘het zeitje’? Toerisme Oostende is één van de drie genomineerden met een opmerkelijke case, waarvoor bijna dertig jaar geleden de fundamenten werden gelegd. We vroegen Peter Craeymeersch, General Manager van Toerisme Oostende, naar de geheimen achter de transformatie van de koningin der badsteden.

    Lees meer over "Toerisme Oostende genomineerd voor Belgian Marketing Company of the Year"
  23. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Waarom een e-commerce bedrijf beginnen?

    • 18-10-24

    Aan het woord, Katrien Sebrechts van iO. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding " Hoe een eigen E-commerce business opzetten en beheren?”

    E-commerce 2 - playbutton

    Lees meer over "Waarom een e-commerce bedrijf beginnen?"
  24. Salvatore Iannello Galler.png
      News

    Als chocolade rijmt met duurzaamheid

    • 17-10-24

    “Wat als een reep chocolade de wereld kan veranderen?”  Dat is de vraag die Salvatore Iannello, CEO van Galler beantwoordt op het evenement Orbit by PUB XP. De man beschrijft zichzelf als een adolescent. Dus toen hij gevraagd werd zijn ervaring te delen op een event met als thema 'Forever Young', liet het antwoord niet lang op zich wachten. Als voorproefje kan je alvast lezen wat Galler op het pad van duurzaamheid bracht.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Als chocolade rijmt met duurzaamheid"
  25. welcome new member.png
      News Announcement

    UBA verwelkomt 4 nieuwe leden: De Munt, Erasmushogeschool, Egon Zehnder Associates en VISA

    • 16-10-24

    Deze vier bedrijven kozen ervoor om de dynamische UBA-community te vervoegen. Wat onze leden gemeen hebben, is de ambitie om te bouwen aan de groei van hun merk en het verlangen om te connecteren met andere bedrijven. De aantrekkingskracht van de UBA Academy en de inspiratie die gehaald wordt uit onze evenementen en communities staat buiten kijf.

    De UBA community telt vandaag 384 lidbedrijven.

    Lees meer over "UBA verwelkomt 4 nieuwe leden: De Munt, Erasmushogeschool, Egon Zehnder Associates en VISA"
  26. Stream big - VTM go.png
      News

    De strategie achter de Golden Effie van VTM GO

    • 15-10-24

    Proficiat aan VTM GO met het succes van hun "Stream BIG"-campagne, waarmee ze zich hebben herpositioneerd van een eenvoudige catch-updienst naar een volwaardige speler in de Vlaamse streamingmarkt. In een krimpende markt met sterke concurrentie wist VTM GO zich te onderscheiden door een gevarieerd en lokaal aanbod aan te bieden.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "De strategie achter de Golden Effie van VTM GO"
  27. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe verhogen contentpilaren de efficiëntie van contentmarketing?

    • 15-10-24

    Aan het woord, Clo Willaerts. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe creëer je geslaagde content?”.

    Content-creation 4 - playbutton

      Content
    Lees meer over "Hoe verhogen contentpilaren de efficiëntie van contentmarketing?"
  28. WFA price inflation.png
      News

    Mediakost in België: verwachte stijging van 5,1% in 2025

    • 15-10-24

    De tweede editie van het WFA Outlook 2024-rapport, dat de inflatieverwachtingen van mediaprijzen onderzoekt, toont een lichte stijging in de wereldwijde verwachtingen voor 2024, van 3,1% in april naar 3,3% nu. Deze stijging komt voornamelijk door prijsstijgingen in de Verenigde Staten en West-Europa, die de verwachte dalingen in China en Japan compenseren. Er wordt verwacht dat deze opwaartse trend zal aanhouden, met een voorspelde stijging van 5,1% in België voor 2025.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Mediakost in België: verwachte stijging van 5,1% in 2025"
  29. UMA benchmark.jpg
      News

    UMA Digital Benchmark: lokale video blijft groeien

    • 14-10-24

    In april publiceerde UBA de resultaten van de UMA-UBA Digital Benchmark 2023, een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association). De belangrijkste bevindingen: de steeds grotere rol van digitaal in de mediamix van adverteerders (37,2%) en de sterke groei van video, aangewakkerd door lokale spelers. Hoe zit het zes maanden later? Het tussentijds rapport van UMA biedt een inzicht in de cijfers van het eerste semester van 2024.

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "UMA Digital Benchmark: lokale video blijft groeien"
  30. Joeri-Van-den-Bergh_photo.png
      News

    Hoe jongeren de regels van duurzame marketing veranderen

    • 07-10-24

    Veel jonge consumenten zijn zich bewust van de uitdagingen waar de planeet voor staat en willen de toekomst van communicatie vormgeven door prioriteit te geven aan duurzame ontwikkeling. Joeri Van den Bergh, een internationale expert in generatiemarketing, beheerst de dynamische wereld van Generatie Z en eco-kid-liefhebbende Alpha's. Hij zal spreken op de 7e editie van de conferentie Orbit by PUB XP op 20 november. We vroeg en hem of jongeren niet worden uitgesloten van het creëren en implementeren van duurzame marketing.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe jongeren de regels van duurzame marketing veranderen"