De reclame-industrie heeft het potentieel om de milieu-uitdagingen waarmee de wereld wordt geconfronteerd aan te pakken en kan een deel van de oplossing zijn. UBA wil duurzame praktijken promoten en adverteerders ondersteunen in alle stadia van hun duurzame reis, zowel intern (duurzame groei ontsluiten, koolstofuitstoot verminderen, informeren en voorlichten over lokale regelgeving,...) als extern (een vertrouwde marketingomgeving creëren, duurzaam gedrag aanmoedigen,...).
Embracing sustainability
60 minutes
Master Classes
Er zijn op dit moment geen bijeenkomsten gepubliceerd. Probeer het op een later moment nog een keer.
Charter & Guidelines
-
Gebruik jouw marketingcommunicatie als hefboom voor duurzame verandering
Reclame, de spiegel van onze samenleving, beïnvloedt sterk hoe we denken en handelen. De boodschappen en levensstijlen die in advertenties worden getoond, vormen het beeld van de consument en beïnvloeden de cultuur. Na verloop van tijd worden deze beelden referentiepunten voor consumenten en helpen ze mee aan het vormen van normen en waarden. Ontdek hoe je duurzame levensstijlen in je reclamecampagnes kan integreren dankzij de nieuwe UBA-gids, ontwikkeld in samenwerking met Behaven.
-
Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes
Consumenten zijn hoe langer hoe meer gevoelig voor de klimaatproblematiek. Hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de wil om een positieve impact te hebben op het milieu, of althans om de schade te beperken. De toenemende belangstelling voor het klimaat zorgt voor een vloedgolf aan milieuclaims. Het is dan ook onze taak, als merk, als sector, om hen betrouwbare informatie te bezorgen zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
-
Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero
In de huidige klimaatcrisis moeten we met z'n allen onze verantwoordelijkheid nemen, ieder individueel en als sector. We stellen vandaag vast dat communicatie een fundamentele rol speelt in de ecologische transitie. UBA wil deel uitmaken van de oplossing en stimuleert daarom de noodzakelijke omslag naar duurzamer gedrag.
-
UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren
Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.
News
-
Green claims of greenwashing: hoe staat het met jouw communicatie?
Hoe staat het met de strijd tegen greenwashing? Een recente studie uitgevoerd door GiveActions in samenwerking met RMB en JCDecaux werpt nieuw licht op de reclamepraktijken in België. Door 12.950 advertenties uit 2023 te analyseren, blijkt dat bijna één op de tien advertenties (9,2 %) milieubeweringen bevat, wat een bemoedigend teken is van een groeiende interesse in duurzaamheid. Toch blijkt dat 39,2 % van deze advertenties het risico loopt op greenwashing, wat wijst op een dringende noodzaak aan meer precieze en transparante communicatie.
-
Als chocolade rijmt met duurzaamheid
“Wat als een reep chocolade de wereld kan veranderen?” Dat is de vraag die Salvatore Iannello, CEO van Galler beantwoordt op het evenement Orbit by PUB XP. De man beschrijft zichzelf als een adolescent. Dus toen hij gevraagd werd zijn ervaring te delen op een event met als thema 'Forever Young', liet het antwoord niet lang op zich wachten. Als voorproefje kan je alvast lezen wat Galler op het pad van duurzaamheid bracht.
-
Hoe jongeren de regels van duurzame marketing veranderen
Veel jonge consumenten zijn zich bewust van de uitdagingen waar de planeet voor staat en willen de toekomst van communicatie vormgeven door prioriteit te geven aan duurzame ontwikkeling. Joeri Van den Bergh, een internationale expert in generatiemarketing, beheerst de dynamische wereld van Generatie Z en eco-kid-liefhebbende Alpha's. Hij zal spreken op de 7e editie van de conferentie Orbit by PUB XP op 20 november. We vroeg en hem of jongeren niet worden uitgesloten van het creëren en implementeren van duurzame marketing.
-
De belangrijke stem van jongeren in het bestuur
Hoe kan governance bijdragen aan het laten horen van de stem van jongeren op de plekken waar het telt, vanuit een intergenerationeel perspectief? Deze vraag zal Vincent Truyens beantwoorden tijdens de 7de editie van de conferentie 'Orbit by PUB XP', op 20 november aanstaande. Als partner van het evenement geeft UBA 50 gratis plaatsen weg aan haar leden.
-
Orbit by PUB XP op 20 november
Voor het zevende jaar op rij organiseert PUB haar jaarlijkse conferentie rond duurzame marketing en communicatie. Ontdek hieronder het programma.
Wist je dat UBA als partner van dit evenement 50 gratis toegangstickets weggeeft aan haar leden?
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 9
- Volgende pagina
Member Cases
-
Merken & Sustainabilty: Member case Matexi
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Matexi aan Marie-Ann De Wilde, Marketing Manager
-
Merken & Sustainability: Member case Ikea
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Ikea aan Gregory Bauduin, Marketing Manager.
-
Merken & Sustainability: Member case Viessmann
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Viessmann aan Niels Vermylen, Marcom Manager.
-
Merken & Sustainability: Member case Upgrade Estate
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Upgrade Estate aan Nele Van Damme, co-CEO en founder. Nele ontving in februari de Award "Sustainability Professional 2022"
-
Merken en Sustainability: Member Case Colruyt Group
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. We starten vandaag met een reeks rond Environmental Sustainability waarbij we onze leden aan het woord laten. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We beginnen bij een bedrijf dat sustainability al jaren lang hoog in het vaandel draagt, namelijk de Colruyt Group. We stelden enkele vragen over de aanpak van Colruyt Group aan Geert Vyls, Sr. Brand marketeer.