UBA Brand Building College

Wat is het UBA Brand Building College?

Een unieke 4-daagse opleiding specifiek ontworpen voor junior marketeers. Alle aspecten van het bouwen van merken komen aan bod:

  • Brand Strategy and Innovation
  • Target audience
  • Media landscape and agency briefing
  • Brand activation

De opleiding wordt gespreid over 4 maanden en zal volledig in het Engels worden gegeven.
Jaarlijks wordt er zowel in het voorjaar als in het najaar een Brand Building College georganiseerd.

Programma & trainings

Hieronder vind je het programma per opleidingsdag en de te volgen video-opleidingen ter voorbereiding. 

Dag 1

Brand Strategy and Innovation

How does communication work?

In de workshop komen deze onderwerpen aan bod:

  • Communicatie theorieën
  • Communicatiemiddelen, media en boodschappen
  • De trechter omdraaien? Communicatie in het digitale tijdperk
  • Geïntegreerde marketingcommunicatie

Brand Growth Strategy Development

In deze workshop komen volgende aspecten aan bod:

  • Het vaststellen van groeidoelstellingen en doelen
  • Het identificeren van belangrijke bronnen van groei
  • Het ontwikkelen van specifieke groeistrategieën en plannen volgens het 'Who - What - How principe'.

Aanbevolen Training 24/7

Wij raden je aan onderstaande Training 24/7 te bekijken ter voorbereiding van de workshops.

Building a meaningful brand

Building a meaningful brand

Hoe bouwt u een betekenisvol merk in de post-purpose era?

  • Brand Strategy
  • Brand Strategy
Totale lesduur:
Lees meer
Brand strategy

Brand strategy

Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?

  • Brand Strategy
  • Brand Strategy
Totale lesduur:
Lees meer

Dag 2

Target Audience

A customer focus culture driven by insights

Deze vragen staan centraal in de workshop:

  • Wat is een klantgerichte organisatie?
  • Waarom is het belangrijk om de klant centraal te stellen in jouw organisatie?
  • Hoe kom je tot overtuigende inzichten en behaal je concurrentievoordeel in de markt?

Understanding the target group, from data to inspiration

Tijdens deze sessie leer je meer over:

  • Waarom consumenten segmenteren zinvol is
  • Verschillende manieren om consumenten te segmenteren
  • Tips voor het targeten van segmenten

Customer Experience Strategy and Management

In deze workshop komen volgende aspecten aan bod:

  • Het ontwerpen en uitvoeren van een krachtige strategie voor consumentenervaring
  • Het meten en optimaliseren van de klantervaring
  • Het in kaart brengen van het klanttraject via verschillende kanalen 

Aanbevolen Training 24/7

Wij raden je aan onderstaande Training 24/7 te bekijken ter voorbereiding van de workshops.

Consumer insights

Consumer insights

Wat drijft consumenten?

  • Research & Insights
  • Research & Insights
Totale lesduur:
Lees meer
Demystifying consumer research methods

Demystifying consumer research methods

Welke strategische vragen moet u beantwoorden voor het opzetten van consumentenonderzoek?

  • Research & Insights
  • Research & Insights
Totale lesduur:
Lees meer

Dag 3

Media Landscape and Agency Briefing

Media Metrics

Tijdens deze sessie kom je meer te weten over:

  • De belangrijkste parameters voor het meten van de reclamedruk en het richten van een campagne (publiek, media-investeringen, enz.)
  • Hoe gebruik je deze parameters? Uit welke studies komen ze? 
  • Focus op digitaal: targetingmogelijkheden, prijsmodellen en aankooptypes, key performance indicators, zichtbaarheid en merkveiligheid

Better briefings make better work

Tijdens deze workshop worden volgende vragen beantwoord :

  • Wat zijn de ingrediënten van een goede creatieve briefing? 
  • Waar eindigt de verantwoordelijkheid van de adverteerder & waar begint die van het agentschap? 
  • Hoeveel verantwoordelijkheid is eigenlijk gedeeld om straffe resultaten te behalen? 

Integrated strategic planning and creativity

De onderwerpen die aan bod komen tijdens deze sessie:

  • Hoe begin je een verhaal dat zowel sterk als open is?
  • Hoe een duidelijke strategie bepalen?
  • Hoe vertaal je de strategie naar de praktijk?
  • Hoe ontwikkel je een formule die werkt en met welke middelen?
  • Hoe op creatieve wijze jouw marcom-doelstellingen naar mediadoelstellingen vertalen?

Aanbevolen Training 24/7

Wij raden je aan onderstaande Training 24/7 te bekijken ter voorbereiding van de workshops.

Communication strategy

Communication strategy

Hoe bouwt u een authentieke en doeltreffende communicatiestrategie?

  • Brand Strategy
  • Brand Strategy
Totale lesduur:
Lees meer
Online targeting

Online targeting

Hoe kan ik mijn doelgroepen efficiënt bereiken via digitale media?

  • Media
  • Media
Totale lesduur:
Lees meer

Dag 4

Brand Activation

Media Partners

Tijdens deze sessie kom je meer te weten over hoe je het beste uit jouw mediapartners haalt en komen deze onderwerpen aan bod:

  • Wat is een eerlijke vergoeding voor een mediabureau?
  • Hoe evealueer je een mediabureau?
  • Hoe samenwerken met een mediabureau?
  • Wat zijn de belangrijkste sterke punten van elke medium?
  • Wat zijn de 10 tips om het beste uit jouw media te halen?

Brand Activation

Tijdens deze sessie leer je meer over:

  • Het belang van activering in het communicatieplan en de belangrijkste activeringsmethoden
  • Het activeringsplan in detail

Business Case

Deze sessie wordt georganiseerd als een workshop van een halve dag waarin marketingcases worden gepresenteerd:

  • Analyse van de beschikbare informatie in de case
  • Reflectie in kleine groepen en toepassing van de marketingmodellen die in de vorige sessies zijn geleerd
  • Presentatie van de gevonden oplossingen en groepsdiscussies

Aanbevolen Training 24/7

Wij raden je aan onderstaande Training 24/7 te bekijken ter voorbereiding van de workshops.

Advertising formats

Advertising formats

Hoe de juiste reclameformats kiezen?

  • Media
  • Media
Totale lesduur:
Lees meer

Praktisch

  • Voor wie? Beginnende marketeers en junior brand managers.
    • Voor UBA merkenleden is deelname gratis. Deze vierdaagse opleiding heeft een commerciële waarde van €3.440 (excl. btw)
    • Voor UBA expertiseleden en UBA medialeden bedraagt de deelnameprijs € 1.720 (excl. btw)
    • Per editie mag een bedrijf max. twee medewerkers inschrijven. 
    • Het aantal plaatsen is beperkt. Uit respect voor de mensen die we moeten weigeren omwille van plaatstekort, vragen we de deelnemers zich te engageren voor het volledige programma. 
    • Enkel deelnemers die de 4 dagen aanwezig zijn, ontvangen na afloop een certificaat van deelname.
  • Wanneer? Jaarlijks organiseren we 2 reeksen van 4 dagen, in het voorjaar en in het najaar.
  • Waar? On-site in de kantoren van UBA, aangevuld met online Training 24/7 die op eigen tempo gevolgd kunnen worden.
  • Taal? Elke sessie zal gegeven worden in het Engels.