De reclame-industrie heeft het potentieel om de milieu-uitdagingen waarmee de wereld wordt geconfronteerd aan te pakken en kan een deel van de oplossing zijn. UBA wil duurzame praktijken promoten en adverteerders ondersteunen in alle stadia van hun duurzame reis, zowel intern (duurzame groei ontsluiten, koolstofuitstoot verminderen, informeren en voorlichten over lokale regelgeving,...) als extern (een vertrouwde marketingomgeving creëren, duurzaam gedrag aanmoedigen,...).
Embracing sustainability
60 minutes
Master Classes
Er zijn op dit moment geen bijeenkomsten gepubliceerd. Probeer het op een later moment nog een keer.
Charter & Guidelines
-
Gebruik jouw marketingcommunicatie als hefboom voor duurzame verandering
Reclame, de spiegel van onze samenleving, beïnvloedt sterk hoe we denken en handelen. De boodschappen en levensstijlen die in advertenties worden getoond, vormen het beeld van de consument en beïnvloeden de cultuur. Na verloop van tijd worden deze beelden referentiepunten voor consumenten en helpen ze mee aan het vormen van normen en waarden. Ontdek hoe je duurzame levensstijlen in je reclamecampagnes kan integreren dankzij de nieuwe UBA-gids, ontwikkeld in samenwerking met Behaven.
-
Greenwashing vermijden? Ontdek de 6 principes
Consumenten zijn hoe langer hoe meer gevoelig voor de klimaatproblematiek. Hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de wil om een positieve impact te hebben op het milieu, of althans om de schade te beperken. De toenemende belangstelling voor het klimaat zorgt voor een vloedgolf aan milieuclaims. Het is dan ook onze taak, als merk, als sector, om hen betrouwbare informatie te bezorgen zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
-
Naar zero greenwashing: UBA ondersteunt CommToZero
In de huidige klimaatcrisis moeten we met z'n allen onze verantwoordelijkheid nemen, ieder individueel en als sector. We stellen vandaag vast dat communicatie een fundamentele rol speelt in de ecologische transitie. UBA wil deel uitmaken van de oplossing en stimuleert daarom de noodzakelijke omslag naar duurzamer gedrag.
-
UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren
Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.
News
-
De win-win-win van duurzame consumptie
Een vraag die mij vaak wordt gesteld, is: moet ik als merk mijn eigen duurzaamheidsinspanningen communiceren of moet ik consumenten aanmoedigen dat te doen? Mijn antwoord is altijd hetzelfde: het liefst allebei. Communiceer over tastbare en zinvolle vooruitgang, niet alleen over beloften of anekdotische activiteiten met betrekking tot uw milieuvoetafdruk. Zo toont u het goede voorbeeld.
-
Consumenten geloven geen woord van wat we zeggen over duurzaamheid en daar kunnen we iets aan doen
We weten dat alsmaar meer merken investeren in hun duurzame transitie. We weten ook dat veel consumenten daar met een kritisch oog naar kijken. Duurzame campagnes maken we zoals we ze ook voor gewone producten maken. En dat werkt niet zo goed. Minder dan tien procent (9,7%) van de 100 duurzame campagnes die we hebben getest, blijken geloofwaardig te zijn. De media-investering in de campagnes die consumenten niet geloven, is meer dan 44 miljoen Euro. De vraag hoe we wel geloofwaardig communiceren over duurzaamheid dringt zich op.
-
UBA Trends Day : Trends in Sustainability. Becoming Net Positive?
Paul Paulman ziet dat de megatrends - de groene economie, meer diversiteit en inclusie… - opwindende nieuwe kansen bieden om de wereld te ‘genezen’. Dat je winst kunt maken door de problemen van de wereld op te lossen, toont hij aan met de belangrijkste lessen van Unilever en andere pionierende bedrijven.
-
Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet
Zoals gebruikelijk bij het begin van het nieuwe jaar heeft Ipsos de resultaten gepubliceerd van een groot wereldwijd onderzoek dat op zijn Global Advisor-platform werd gevoerd bij meer dan 22.000 mensen in 33 landen, waaronder België (een duizendtal respondenten tussen 16 en 74 jaar in ons land). Het doel van de studie is het heersende maatschappelijke klimaat in kaart brengen. Uit de resultaten blijkt dat onze medeburgers niet erg optimistisch zijn over de economie en dat ook de toestand van de planeet een bron van ongerustheid is.
-
Kantar Sustainability Foundational: 5 sleutels voor een duurzame visie
De ‘Sustainability Foundational’ studie van Kantar, die in juli werd uitgevoerd bij iets meer dan 12.000 Europeanen (18+) uit 35 landen – onder wie duizend respondenten in België - haalt een aantal vooropgezette ideeën onderuit en biedt verschillende insights voor marketeers die hun merk willen engageren in een duurzame visie. Ook de relevantie van de merken komt aan bod. Op dat vlak verwachten Belgen, net zoals heel wat andere Europeanen, meer engagement van bedrijven. Corinne Mostaert, sustainability lead bij Kantar, legt uit.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 6
- 7
- 8
- 9
- Volgende pagina
Member Cases
-
Merken & Sustainabilty: Member case Matexi
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Matexi aan Marie-Ann De Wilde, Marketing Manager
-
Merken & Sustainability: Member case Ikea
In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Ikea aan Gregory Bauduin, Marketing Manager.
-
Merken & Sustainability: Member case Viessmann
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Viessmann aan Niels Vermylen, Marcom Manager.
-
Merken & Sustainability: Member case Upgrade Estate
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. In deze reeks rond Environmental Sustainability laten we onze leden aan het woord. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We stelden enkele vragen over de aanpak van Upgrade Estate aan Nele Van Damme, co-CEO en founder. Nele ontving in februari de Award "Sustainability Professional 2022"
-
Merken en Sustainability: Member Case Colruyt Group
Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. We starten vandaag met een reeks rond Environmental Sustainability waarbij we onze leden aan het woord laten. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We beginnen bij een bedrijf dat sustainability al jaren lang hoog in het vaandel draagt, namelijk de Colruyt Group. We stelden enkele vragen over de aanpak van Colruyt Group aan Geert Vyls, Sr. Brand marketeer.